Ska han ta första STCC-segern för Dacia
– Tänk om segern skulle komma i det första av de båda finalheaten. Då blir det dubbelt jubileum eftersom det racet blir det 500:e jag kör, säger 41-åringen från Linköping.
Mattias Andersson och Dacia Dealer Team kan blicka tillbaka på en framgångsrik säsong, den andra för teamet i STCC. Toppresultaten har varit många. Bland annat har Andersson stått på pallen vid tre tillfällen.
Dacia har varit en flitig poängplockare i den hårda konkurrensen och tydligt flyttat fram sin position i mästerskapet sedan debutåret 2013. Inför finalen är Mattias Andersson fyra, fortfarande med en möjlighet att vara med och slåss om medalj.
– Det finns en liten chans att erövra tredjeplatsen, men för det krävs i princip att Fredrik Ekblom, som parkerar på bronsplats inför finalen, bryter något av de båda heaten, säger Andersson och tillägger:
– Vi uppvaktas hårt bakifrån i tabellen och det är jätteviktigt för oss att vi gör en bra avslutning på säsongen och behåller vår fjärdeplats. Kan vi göra det är jag nöjd. Då tangerar jag i så fall min bästa placering i mästerskapet från 2010.
Mattias Anderssons möjligheter att slåss om en topplacering i det första av de båda finalheaten har reducerats sedan deltävlingen på Solvalla för två veckor sedan. Flera timmar efter prisutdelning blev östgöten bestraffad för en incident i det andra heatet i vilket han blev sjunde man. Andersson låg femma när han attackerades bakifrån och, som han själv anser, blev påkörd och knuffad av banan av Linus Ohlsson. När Andersson skulle ta sig ut på banan igen hamnade han framför Fredrik Larsson – utan att bilarna kolliderade.
– Jag blev dömd för ”farlig utfart” och kommer att flyttas ner tre platser på gridden i det första heatet på Mantorp Park. Oavsett hur jag kommer att kvala till det racet kan inte min startposition bli bättre än fyra, säger Andersson, som ställer sig frågande till domslutet, men som väljer att hellre fokusera på kommande helgs final i stället för att rota i det han inte längre kan påverka.
Årets STCC-final är på förhand speciell i många avseenden för Andersson vars karriär varit lång och framgångsrik. Han började köra gokart 1983 och fram till sista gokartsäsongen blev han bland annat tvåa i junior-VM, femma i EM, sjua i VM och, självklart, svenska mästare.
En satsning på formelbil följde och efter att ha blivit tvåa i det Skandinaviska mästerskapet i Formel Opel Lotus 1992 och NM-tvåa i Formel 3 året därpå inledde Andersson 1995 en karriär i USA. Under fyra säsonger på andra sidan Atlanten tävlade han med framgång i såväl Barber Dodge Pro Series, Indy Lights och Toyota Atlantic.
1999 återvände Mattias hem till Europa för att satsa på EM i nya klassen Sport Clio Trophy. Andra säsongen blev Andersson tvåa i konkurrens med 96 (!) andra förare. Kanske är det hans bästa säsong i karriären? Hittills.
STCC började Mattias Andersson köra 2001. Sedan dess har han – med undantag för 2012 då han tävlade i TTA – varit mästerskapet troget. Främsta slutplacering hittills är fjärdeplatsen 2010. Fram till dagens datum har östgöten vunnit tre STCC-race och stått på pallen vid inte mindre än 23 tillfällen.
På lördags kan det bli fler – i hans 500:e och 501:a race i karriären.
– Det skulle vara stort att få avsluta säsongen med seger, både för att komma upp i hundra segrar, men också för att ta den första triumfen med Dacia Dealer Team. Självklart är det den där segern jag går och drömmer om så här dagarna innan start, medger han.
STCC-finalen på Mantorp Park visas live i SVT Play från kl 12.30 på lördag. I SVT2 sänds ett tidslångt sammandrag med start kl 18,.00.
Fakta
Från 1-500 med Mattias Andersson
Tävling 1: Mattias Andersson började tävla i gokart 1983. Debuten skedde bara fem dagar efter att han fyllt 10 år och därmed var tillräckligt gammal för att få vara med och tävla. Andersson körde klassen F Micro i Västerås och blev nionde man.
Tävling 100: I ett gokartrace, F Mini, i Linköping den 11 oktober 1986 firade Andersson ett dubbelt jubileum. Förutom att det var hans hundrade tävling i karriären så tog han 50:e segern.
Tävling 200: Året var 1991, Mattias Andersson gjorde sin första säsong i racerbil och körde det skandinaviska mästerskapet i Formel Opel Lotus. Tävlingen, som kördes den 28 juli, avgjordes på Kinnekulle Ring och Andersson slutade på fjärde plats.
Tävling 300: 2001 och debutsäsong för Andersson i STCC. Han körde Vauxhall för Picko Troberg Racing i Karlskoga den 19 augusti, men hade otur. Ett styrstag gick av och Andersson bröt.
Tävling 400: 4 maj 2008 och årets andra deltävling i STCC avgjordes på Sturup. Mattias Andersson körde en Alfa Romeo som han styrde till andra plats i ett heat som innehöll obligatoriskt däckbyte.
Tävling 500: Första racet i STCC-finalen på Mantorp Park lördagen den 20 september 2014.
STCC 2014
Förarmästerskapet inför finalen på Mantorp Park 19-20 september
1) Thed Björk, Volvo, 231 poäng
2) Fredrik Larsson, BMW, 200
3) Fredrik Ekblom, Volvo, 170
4) Mattias Andersson, Dacia, 140
5) Richard Göransson, Saab, 135
Tidsschema finalen (preliminärt)
Fredag 19 september
Kl 11.45: Test
Kl 13.15: Test
Kl 16.05: Kval 1, Q1
Kl 16.25: Kval 2, Q2
Lördag 20 september
Kl 11.10: Gridshow
Kl 12.35: Heat 1.
Kl 15.25: Heat 2.