23948sdkhjf

En fjärdedel av alla bilar reagerar på trött förare

Nästan en fjärdedel av alla nya bilar som tillverkades förra året kan varna en trött förare innan han eller hon orsakar en olycka. Vid en undersökning av Bosch visade det sig att detta är en av de viktigaste funktionerna när det kommer till förarassistanssystem. 72 procent av alla påkörningar bakifrån som leder till personskador skulle kunna undvikas med hjälp av denna funktion. Bosch räknar med att sälja mer än två miljoner videosensorer 2014.
-Förarassistanssystem är ett viktigt steg på vägen mot nollvisionen, säger Gerhard Steiger, chef för Bosch Chassis Systems Control Division. Detta mål återspeglas också i Euro NCAP:s nya betygssystem, som är pådrivande i införandet av automatiska nödbromssystem och körfältsvarnare.
Som en av bilindustrins största leverantörer täcker Bosch hela sortimentet avförarassistanssystem. Vid utvecklingen av ABS-och ESP-system, lade företaget grundentidigt för ett minskat antal trafikolyckor. ESP fungerar också som en grundläggande teknikpå vägen till automatiserad körning. Bilar använder sensorer för att gradvis lära sig att "se"och uppfatta sin omgivning. Bosch har levererat nödvändiga radar- och videosensorer i många år. På senare tid har man också tagit fram kraftfulla datorer som ser till atthjälpsystemen reagerar snabbt och kan tänka lika bra som en förare kan. De sex assistanssystem som används oftast i nya bilar är listade nedan i ordning efter ökande frekvens:
• ACC och ACC Stop & Go – i 4 procent av alla nya bilar
• Igenkänning av vägskyltar – i 4 procent av alla nya bilar
• Körfältsvarnare – i 10 procent av alla nya bilar
• Automatisk nödbroms – i 11 procent av alla nya bilar
• Intelligent strålkastarstyrning – i 20 procent av alla nya bilar
• Reaktion vid trött förare – i 23 procent av alla nya bilar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063