En fjärdedel av alla bilar reagerar på trött förare
-Förarassistanssystem är ett viktigt steg på vägen mot nollvisionen, säger Gerhard Steiger, chef för Bosch Chassis Systems Control Division. Detta mål återspeglas också i Euro NCAP:s nya betygssystem, som är pådrivande i införandet av automatiska nödbromssystem och körfältsvarnare.
Som en av bilindustrins största leverantörer täcker Bosch hela sortimentet avförarassistanssystem. Vid utvecklingen av ABS-och ESP-system, lade företaget grundentidigt för ett minskat antal trafikolyckor. ESP fungerar också som en grundläggande teknikpå vägen till automatiserad körning. Bilar använder sensorer för att gradvis lära sig att "se"och uppfatta sin omgivning. Bosch har levererat nödvändiga radar- och videosensorer i många år. På senare tid har man också tagit fram kraftfulla datorer som ser till atthjälpsystemen reagerar snabbt och kan tänka lika bra som en förare kan. De sex assistanssystem som används oftast i nya bilar är listade nedan i ordning efter ökande frekvens:
• ACC och ACC Stop & Go – i 4 procent av alla nya bilar
• Igenkänning av vägskyltar – i 4 procent av alla nya bilar
• Körfältsvarnare – i 10 procent av alla nya bilar
• Automatisk nödbroms – i 11 procent av alla nya bilar
• Intelligent strålkastarstyrning – i 20 procent av alla nya bilar
• Reaktion vid trött förare – i 23 procent av alla nya bilar