Vi har provkört Porsche 911 Targa 4S
För svenska royalister har Porsches Targamodell en alldeles speciell innebörd. I bilmodellen skymtades kungens flickvän och en av de mest berömda kändisbilderna var tagen. Året var 1973 – platsen Öland. Närmare bestämt i Borgholm på Bröderna Lundgrens mack vars pumpar och bilverkstad i dag har ersatts av bostäder.
Targa-modellen som kom redan 1967 var enormt populär och stod i början av 70-talet för 40 procent av 911:ans försäljningsvolym. På första årsmodellerna var bakrutan, som även kunde monteras av, i plast men ersattes sedan av en fast bakruta av glas. Targa-taket ovanför framsätena lyftes bort manuellt, fälldes ihop och placerades under framhuven.
Modellen blev därefter ett stående inslag i programutbudet fram till början av 90-talet då konstruktionen slopades helt. Porsche Targa hade då, likt andra modeller med samma lösning, haft problem med läckage när karossen flexade och taket läckte in vatten.
I samband med lanseringen av Porsche 993 slopades därför Targabågen helt och ersattes av en förvuxen skjutbar glastaklucka. Året var 1993 och inte förrän nu, 21 år senare, har Porsches ingenjörer hittat en helautomatisk lösning med tillfredställande teknik. Till skillnad från den klassiska modellen kan taket på den nya Targan öppnas med ett knapptryck. Nitton sekunder senare lyfts taket automatiskt av och stuvas ned bakom baksätet.
Precis som hos föregångarna kommer den nya Targa-generationen i två versioner, båda med fyrhjulsdrift. 911 Targa 4 har en 3,4 liters boxermotor med 350 hk (257 kW). Utrustad med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och Sport Chrono-paketet accelererar den från noll till 100 km/tim på bara 4,8 sekunder och når en toppfart av 282 km/tim. Bränsleförbrukningen ligger på mellan 9,5 och 8,7 liter per 100 km beroende på val av växellåda.
På vägen är det inga frågetecken om vilken sportbil du har hamnat i. Styrningen känns direkt och förmedlar förarens spårval med exakthet. Porsche har nu även anslutit sig till skaran av sportbilstillverkare som laborerar med motorljudet. Här i form av avgasknallar både vid ner- och uppväxlingar vilka aktiveras med avgasknappen som kommer med sportavgassystemet i SportChrono-paketet. Glöm inte att kryssa för den tillvalsrutan.
Karossen saknar, precis som i cabrioleten, 50 procent styvhet jämfört med coupén vilket kan anas vid ojämnheter i vägbanan och farthinder.
Toppmodellen är 911 Targa 4S med 400 hk (294 kW) från sin 3,8-liters motor. Den har en toppfart av 296 km/tim och utrustad med PDK-låda och Sport Chrono-paketet accelererar den från 0-100 km/tim på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen varierar mellan 10,0 och 9,2 liter per 100 km.
Med dessa siffror ligger den nya modellen på samma nivå som 911 Carrera 4 Cabriolet när det gäller såväl motorprestanda, köregenskaper som bränsleförbrukning.
För dig som har glömt vad modellnamnet kommer ifrån är det fortfarande lånat från Targa Florio. En biltävling som kördes mellan 1906 och 1977 på allmänna landsvägar runt Palermo på Sicilien. En detalj i sammanhanget är att Joakim Bonnier vann det legendariska racet 1963 i en Porsche 718 RS64 tillsammans med italienaren Carlo Maria Abate.
Text och foto Klas Skarin
Fakta Porsche 911 Targa 4S
Motor sexcylindrig boxermotor
Cylindervolym 3 800 cm3
Transmission sjuväxlad dubbelkopplingslåda
Max effekt 294 kW/400 hk vid 7 400 varv/min
Max vridmoment 440 Nm vid 5 600 varv/min
Acceleration 4,6 sek (0-100 km/h)
Toppfart 294 km/h
Tjänstevikt 1 650 kg
Bränsletank 68 liter
Bränsleförbrukning Blandad: 9,2 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 214 gram/km
Grundpris Targa 4 1 056 000 kr/Targa 4S 1 191 000 kr.