23948sdkhjf

Kinas bilmarknad redo för nytt språng?

Under en följd av år har världens bilindustri satt sitt hopp till tillväxten på den kinesiska bilmarknaden. Det har också gått bra och fortsätter att gå bra. Men nu har det börjat gnissla ordentligt mellan de kinesiska myndigheterna och de utländska bilföretagen.
Under augusti ökade Kinas bilförsäljning med 9 procent, något som räknas till en avmattning. Men samtidigt redovisar en rad utländska och joint-venture bilföretag, bland annat Volvo, Volkswagen och Mazda kraftig ökning i augusti.
Men det som ställer till bekymmer är att de kinesiska myndigheterna, med stöd av en antitrust-lag från 2008, börjat granska utländska företag. De kinesiska konkurrensmyndigheterna utdömde nyligen böter på över en miljard kronor för 10 japanska leverantörer av bildelar. Den snabba bilutvecklingen i Kina under senare år har fått de kinesiska myndigheterna att granska prissamarbeten och kartellbildningar. Audi har fått böter och Mercedes-Benz har böter att vänta bland annat för otillbörlig prissamverkan på reservdelar. Vokswagen och Fiat-Chrysler har fått böter på över en kvarts miljard kronor.
Protester kommer från allt fler håll och många kritiker ser razziorna mot utländska företag, det är inte bara bilföretag som drabbas, som ett sätt för att styra över till mer inhemsk produktion. Det gäller bland annat undersökningarna mot Microsoft och chiptillverkaren Qualcomm Inc. Enligt uppgift riskerar Qualcomm böter på nära sju miljarder kronor för olaglig prissättning. Kritiker hävdar att bakom ligger en önskan att flytta över chiptillverkning till den inhemska industrin.
Nu har USA:s finansminister Jack Lew varnat den kinesiska regeringen för att de omfattande antitrust-undersökningarna mot bland annat utländska bilföretag, kan innebära en allvarlig störning i relationerna mellan USA och Kina. Lew har skickat ett brev till den kinesiska regeringen och uttryckt sin irritation över antitrust-razziorna som kan få allvarliga konsekvenser när det gäller relationerna mellan de båda länderna.
De kinesiska myndigheterna tillbakavisar kritiken och hävdar att antitrust-undersökningarna vänder sig mot alla typer av företag, inte bara utländska.
Oavsett vad, så verkar det ändå stå klart att förändringar är på gång i Kina. Nyligen kom det uppgifter om att kinesiska myndigheter överväger att tillåta flermärkesförsäljning i bilhallarna. Idag finns det stränga restriktioner som reglerar hur bilförsäljning ska gå till, men en lättnad av restriktionerna kan öppna för att sälja fler varumärken/bilmärken i en och samma bilhall. Men det som fått världens bilindustri utanför Kina att få hjärtat i halsgropen är att de kinesiska myndigheterna funderar på att tillåta parallellimport. Det skulle innebära att kinesiska bilhandlare själva skulle kunna importera nya bilar från tex Europa och USA utan att tillstånd krävs av varumärkesägaren dvs biltillverkaren. Något som kan bli ett problem för de biltillverkare som idag levererar direkt till Kina eller som bygger bilar i joint ventures i Kina. Kanske är det dags för ett nytt stort språng i världens billand nummer 1.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08