23948sdkhjf

Peugeot 2008 DKR testkörs inför Dakarrallyt 2015

Förberedelserna inför världens tuffaste rally, Dakarrallyt, fortsätter.
Monsterbygget Peugeot 2008 DKR med en diesel-V6:a med 340 hästkrafter och 800 newtonmeter i maximalt vridmoment får nu bekänna färg i tuffa tester.

Femfaldiga Dakarvinnaren Cyril Despres är sist ut i Peugeots stjärnförartrio att testa den helt nya bilen. Rutin i massor, ändå med en stor skillnad mot tidigare lopp: Nu är det fyra hjul i stället för två som gäller. Testet görs i stenig terräng som påminner om underlaget i det tuffa ökenrallyt som går av stapeln i Sydamerika med start i januari.

Likt ett kommandoförband på ett uppdrag har mekanikerna satt upp en bas i Château Lastours, Frankrike. Varje minut räknas. För första gången kommer de tre förarna i Peugeots dreamteam turas om att sitta bakom ratten. Efter shakedown-tester på Freneuse, Montlhéry och Creusot på andra håll i Frankrike, får Peugeot-besten nu bekänna färg i tuff terräng som ger en försmak av den typ av äventyr som väntar i Sydamerika.

- Jag har aldrig tidigare kört en bil med så mycket fjädringsväg. Den första stora överraskningen är det sätt på vilket Peugeot 2008 DKR suger upp gropar och kompressioner. Jag är van vid att kastas runt som en trasdocka inne i cockpit, men beteendet i 2008 DKR är oändligt mycket mer effektivt och smidigt. När jag tror att det ska bli en ordentlig smäll, absorberar fjädringen och den stora hjuldiametern stötarna. Det ger ett lugn, vilket gör att du kan passera över gropar i 130 km/tim snarare än 80. Jag behöver fortfarande anpassa min körstil men... den här besten är verkligen levande!

- Som framhjulsdriven bil är Peugeot 2008 DKR lite livligare och kräver därför ett mer exakt handlag bakom ratten eftersom den inte är riktigt lika lätt att kontrollera som en fyrhjulsdriven. Du bör ligga precis på gränsen till sladd hela tiden. Bortsett från detta, är motorn och växellådan suveräna, även om vi naturligtvis fortfarande är långt ifrån den perfekta set-upen. Förstaintrycket är utmärkt - det finns gott om potential här, avslutar Cyril Despres.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063