23948sdkhjf

Ökat intresse för körsimulatorer

Intresset för körsimulering ökar. Detta är något som VTI märker av och nyligen levererade institutet den första körsimulatorn i ett nytt, relativt småskaligt simulatorkoncept anpassningsbart efter kundens behov och ändamålet.

VTI har den senaste tiden märkt av ett ökat intresse för körsimulering. Förfrågningarna kommer från olika aktörer och branscher och rör mindre typer av simulatorer. Institutet har därför tagit fram det nya simulatorkonceptet och nyligen levererades den första körsimulatorn till Trafikmedicinska enheten vid Landstinget i Kronoberg.

Simulatorer ger unika möjligheter att studera interaktionen mellan människa och maskin.
– Vi upplever att fler och fler upptäcker det här och ser att simulering kan vara ett alternativ för dem i deras verksamhet. Målet för oss är att leverera simulatorn som ett arbetsverktyg som gör att uppdragsgivaren kan utveckla och förbättra sin verksamhet, säger Pia Lindström, projektledare på VTI.

Jonas Jansson, avdelningschef och ansvarig för simulatorverksamheten på VTI, ser också en stor vinst i att det nya simulatorkonceptet är ett sätt att handgripligen omsätta VTI:s forskningsresultat till användning inom industri och offentlig sektor.
– Dessutom får vi genom den här typen av projekt en värdefull återkoppling till vår forskningsverksamhet för att kunna vidareutveckla tekniken, säger han.

Den nya körsimulatorn hos Landstinget i Kronoberg kommer att användas vid trafikmedicinska utredningar. I första hand för att bedöma lämplighet för körförmåga hos personer som ännu inte har körkort eller hos äldre som kan vara förhindrade att köra bil av medicinska skäl.
– Det här är en grupp som vi tidigare inte har kunnat utreda på ett tillräckligt bra sätt. Med simulatorns hjälp kommer vi att kunna göra mycket säkrare och mer kvalitativa bedömningar av körförmågan hos dessa personer, säger Therése Adrian, avdelningschef vid Trafikmedicinska enheten.

Enheten är ny i Landstinget i Kronoberg och startade sin verksamhet 2012. Redan då fanns tanken på att nischa sig kring simulering och ny teknik i vården. Therése Adrian är nöjd med att man nu har simulatorn hos sig och kan börja jobba på det nya sättet. Dessutom ligger man i startgroparna för att kunna erbjuda andra landsting att dra nytta av investeringen.
– Vi kommer att göra en vårdtjänst av det här och från nyår kommer vi att kunna leverera trafikmedicinska bedömningar till andra landsting. Simulatorn blir en viktig del i det erbjudandet.

En stor del av forskningen vid VTI handlar om att förstå individers beteenden i transportsystemet. Mot bakgrund av det har institutet också en lång och gedigen erfarenhet av körsimulering. Erfarenhet som handlar både om att använda, utveckla och bygga simulatorer. I flera avseenden är institutet världsledande när det gäller simulatorteknik och simulatorexperiment. De simulatorer som institutet under åren själva byggt och använder i forskningen är dock av en helt annan storlek och kaliber än den som nu tagits fram.

– Det vi har arbetat fram är ett koncept som gör det möjlighet för fler att utveckla sin verksamhet med hjälp av simulering. Här kan vi leverera allt ifrån en ganska enkel simulator med spelratt, spelstol och en datorskärm till en något större variant med riktigt förarsäte, bilratt och flera datorskärmar, säger Pia Lindström.

Det nya simulatorkonceptet bygger på VTI:s egen mjukvara som används i forskningsstudier. I leveransen till Landstinget i Kronoberg är den testad för kliniska studier och simulatorn är vad VTI erfar därmed unik på den svenska marknaden.

Under hösten väntar ytterligare en leverans. Då till ideella Älgskadefondsföreningen. Där ska körsimulatorn användas i utbildningssyfte i föreningens utställningsverksamhet. I och med nya samarbeten som de här ser VTI också möjligheten till att ta del av ökad mängd data som kan vara värdefull för forskningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078