Nya Audi TT Roadster och TTS Roadster
I nya TT Roadster förenas sportbilskänslan med upplevelsen i en öppen bil. Med längden på 4 177 mm är Audi TT Roadster 21 mm kortare än föregångaren. Axelavståndet har ökat med 37 mm till 2 505 mm, med korta överhäng som följd, medan bredden minskat med tio mm till 1 832 mm. Höjden är 1 355 mm . Med stängd suflett ligger cw-värdet på segmentsbästa 0,30.
Fronten i nya Audi TT domineras av horisontella linjer med den sexkantiga single-frame grillen i ny skulpturerad design. De fyra ringarna har lyfts till motorhuven, liksom på Audi R8. Två vertikaler delar av de stora luftintagen som leder delar av luftflödet ut mot sidorna. Den vertikala formen tas upp i de nydesignade strålkastarna där Audi bl.a. erbjuder de innovativa Matrix LED- ljusen med individuellt reglerbara lysdioder samt dynamiska körrikningsvisare som tänds sekventiellt.
Bakifrån förstärker de horisontala linjerna det breda och sportiga intrycket. Vid hastigheter över 120 km/h fälls en spoiler ut från bakluckan för att minska luftmotstånd och öka downforce. Tanklocket har återfått den ursprungliga klassiska cirkelformen och öppnas med ett lätt tryck på TT logotypen. Ny är den racinginspirerade konstruktionen där man för pumpmunstycket direkt till påfyllningsröret utan att behöva skruva av ytterligare ett lock.
Audi TT Roadster har liksom alla Audi cabrioleter en klassisk elmanövrerad tygsuflett. Konstruktionen är gjord i magnesium, aluminium, stål och konstmaterial och väger endast 39 kg, vilket både sänker totalvikten och tyngdpunkten.
Sufletten fälls upp och ned på tio sekunder i farter upp till 50 km/h. Nedfälld formas den till ett z-format platt paket och förvaras i en aluminiumbox som inte påverkar det 280 liter stora bagageutrymmet. Tack vare en påkostad konstruktionslösning är sufletten helt spänd även vid hög hastighet. Den standardmonterade akustiksufletten säkertställer god värmeisolering och låg ljudnivå. Tack vare det tjocka fleeceskiket har ljudet har kunnats sänkas upp till 6 dB jämfört med föregångaren. Som tillval erbjuds även ett elstyrt vindskydd, S sportstolar och nackvärme.
I nya TT Roadster är Audi Space Frame (ASF)-karossen vidareutvecklad och baserad på byggstrukturen i MQB. Ultrahöghållfasta komponenter av formhärtat stål förstärker framvagnen och golvet i passagerarcellen medan passagerarburen och alla yttre plåtar är gjorda i aluminium. I manuella 2.0 TFSI är tjänstevikten endast 1.395 kg.
Tack vare det intelligenta konceptet med mixade material har Audiingenjörerna ökat krocksäkerheten ytterligare. Roadstern har jämfört med TT Coupe modifierats inom viktiga områden. Inne i A-stolparna i aluminium döljer sig ytterligare en stolpe i stål och inne i den ytterligare ett massivt stålrör. V-formade stålsstag förstärker området under motorn och bagageutrymmet. En massiv förstärkningsvägg delar av passagerarutrymmet från bagageutrymmet och inluderar en genomlastningslucka och de nydesignade störtbågarna i stål.
Audi erbjuder TT Roadster och TTS Roadster med tre fyrcylindriga motorer med turboladdning och direktinsprutning. Till lanseringen kommer 2.0 TDI att finnas tillgänglig med manuell låda och framhjulsdrift. Den levererar 184 hk och ett vridmoment på 380 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 4.3 liter per 100 km enligt gällande norm vilket översatt till CO2–utsläpp blir 114 g/km, en ny rekordlåg nivå i segmentet. Audi TT 2.0 TDI klarar Euro 6 standarden, liksom alla TT-versioner, och bär tack vare sin höga effektivitet tilläggsnamnet “ultra”.
2.0 TFSI är tillgänglig i två versioner. I TT Roadster med 230 hk och 370 Nm i vridmoment. I prestandaversionen Audi TTS Roadster med 310 hk och 380 Nm går accelerationen 0-100 km/h på 4.9 sekunder med toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Ställbara klaffar i avgassystemet gör ljudet ännu fylligare.
Det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro är helt nyutvecklat. Intelligensen i quattro-drivningen, med andra ord mjukvaran som bestämmer den exakta momentfördelningen mellan fram och bakaxel, är anpassad speciellt för TT. Den elektrohydrauliskt reglerade lamellkopplingen fördelar hela tiden vridmomentet beroende på kör- och vägförhållanden samt förarönskemål.
I den tredje TT-generationen har quattro-systemet för första gången sammankopplats med Audi drive select. Föraren kan därmed justera fyrhjulsdriftens egenskaper efter egna önskemål. I automatläget levereras optimalt väggrepp och balanserade köregenskaper. I dynamikläget fördelas moment till bakaxeln tidigare och till en högre grad, vilket innebär att kördynamiken ökar, speciellt på ytor med låg friktionskoefficient.Den främre hjulupphängningen är baserad på McPherson systemet med aluminumkomponenter som reducerar vikten. Den progressiva styrningen är konstruerad för att bli mer direkt vid kurvtagning. Den fyrlänkade bakaxeln fördelar effektivt de tvärgående och längsgående krafterna.
Det dynamiska körsystemet Audi drive select är standard i TTS och erbjuds som tillval till övriga versioner. Det reglerar motorkaraktäristiken och styrningen. Föraren kan välja mellan komfort, auto, dynamik, effektivitets och det individuella läget. I tillägg påverkar Audi drive select flera tillvalsutrustningar – S tronic, quattro drivningen, Audi magnetic ride och motorljudet.
Ytterligare en höjdpunkt är den tredje generationen adaptivt dämparsystem, Audi magnetic ride. Jämfört med den tidigare versionen har systemet förbättrats i precision och användarvänlighet. Audi magnetic ride kan justeras i tre lägen via Audi drive select (komfort – auto – dynamisk) och aktiveras via en knapptryckning. Magnetic ride tekniken som är unik i segmentet, leverar ultrasnabb selektiv kontroll av dämparkrafterna vilket betyder optimal kontakt mellan hjul och väg. Audi magnetic ride är standard i Audi TTS och kan väljast till övriga TT- versioner.
Karossen är sänkt med 10 mm på TTS och med Audi magnetic ride. TT 2.0 TFSI och 2.0 TDI kommer som standard med 17” fälgar och 225/50 däck och TTS roadster är försedd med 18” med 245/40 däck, med upp till 20” som tillval. De främre skivorna är ventilerade och beroende på motorversion har de en dimension från 312 till 338 mm. Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen som föraren aktiverar genom att trycka på knappen är integrerad i det bakre bromssystemet.
Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) som kan stängas av antingen delvis eller helt kompletterar bilens sportiga egenskaper. Vid kurvtagning ingriper vid behov den hjulselektiva momentfördelningen genom att fördelar drivningen från innerhjul till ytterhjul. Tack vare skillnader i den framdrivande kraften svänger bilen lättare i kurvan och ger en neutral och precis körupplevelse för föraren. I sportläget underlättas styrning och kontroll vid drifting.
Försäljningen av Audi TT roadster startar i Sverige i november med lansering under första kvartalet under nästa år.