EU beordrar Tyskland att ta Mercedes i örat
Mercedes-Benz har förklarat att dess vägran att fasa ut R134a, ett globalt köldmedel som förbjudits av EU, beror på säkerhetsskäl och en oro över det nya alternativa R1234yf. Tillverkaren Honeywell säger att dess nya köldmedel har mindre global uppvärmningspotential än koldioxid, men Mercedes-Benz anser att R1234yf kan avge en giftig gas när den brinner.
-Kommissionen har skickat en formell begäran till Tyskland för att vidta nödvändiga åtgärder för att tillämpa EU: s direktiv om byte av köldmedel, heter det i ett uttalande från EU-kommissionen.
Tyskland har nu två månader på sig att vidta de åtgärder som är nödvändiga för att följa kommissionens begäran. Om de inte gör det, kan kommissionen besluta att hänskjuta ärendet till EG-domstolen.
I ett uttalande av Tysklands minister för transport, Alexander Dobrindt, heter det att den tyska bilindustrin skall respektera striktare regler för köldmedier, som kommer att införas av EU 2017, men med tillägget att testerna hade visat på risker med att använda det nya köldmediet.
-Det är förståeligt därför att denna nya produkt för tillfället inte används, sade Dobrindt.
En talesman för Mercedes-Benz moderbolag Daimler sade att dess ståndpunkt var oförändrad beträffande R1234yf och biltillverkaren fortsätter att arbeta på ett alternativt medel, baserat på CO2, som kan användas som kylmedel. Det kan vara klart 2017.
Bild: Daimler test