Ultrakompakt transport i franska Grenoble
Tanken med projektet är att man ska kunna genomföra sina resor i och omkring Grenoble med en kombination av kollektivtrafik och ultrakompakta elfordon. Elfordonen finns utplacerade vid 27 ladd¬stationer runt om i Grenoble, i närheten av spårvägs-, buss- och järnvägsstationer.
Fordonen kan hämtas upp och lämnas på valfri laddstation. Flera laddstationer har även plats för laddning av en eller två konven¬tionella laddhybrider eller elbilar.
De ultrakompakta fordon som används i projektet är 35 stycken trehjuliga Toyota i-ROAD och 35 stycken fyrhjuliga Toyota COMS. i-ROAD har plats för två personer medan COMS-modellen har plats för en person och ett litet bagageutrymme. Genom att fordonen är små och smala som en motorcykel är det lätt att hitta parkeringsplats, även när de inte ställs på en laddplats.
Taxan för att köra elfordonen bygger på en enkel modell kallad ”3, 2, 1 euros”, vilket står för priset den första, andra respektive tredje 15-minutersperioden som de utnyttjas. Avgiften debiteras från det att fordonet hämtas på en laddplats till dess att det återansluts igen för laddning. För dem med årskort på kollektivtrafiken, regionaltågen eller stadens lånecyklar är priset lägre.
Projektet drivs av fem parter: Staden Grenoble, Grenoble-Alpes Metropole som svarar för kollektiv¬trafiken, det franska elbolaget EDF och dess dotterbolag Sodetrel, Toyota samt bilpoolföretaget Cité lib. Det ska pågå i tre år.
Toyota svarar inte bara för de 70 fordonen som ingår i projektet. Även det system som administrerar användningen av fordonen – Ha:mo (vilket står för Harmonious Mobility) – har utvecklats av Toyota och använts i ett motsvarande pilotprojekt i Toyota City i Japan.