Slut med bilar från Trollhättan?
Ursprungligen var det 200 som varslades om uppsägning men efter förhandlingar med de lokala fackliga organisationerna står det klart att 155 får lämna företaget, därav varav 131 inom IF Metalls avtalsområde samt 24 tjänstemän.
Uppsägningarna har skett genom en sk avtalslista och inte med LAS (Lagen om anställningsskydd). Detta för att Nevs skulle kunna behålla nyckelpersoner i verksamheten. De som stannar ska vara de som har bred kompetens och kan arbeta på så många positioner som möjligt för att underlätta uppstarten av biltillverkning igen. Det känns nästan ironiskt eftersom alla som arbetat på Nevs är handplockade och därmed borde vara nyckelpersoner.
Nevs genomgår just nu en rekonstruktion och resultatet av den emotses med spänning av både anställda, de omkring 900 leverantörerna varav många har stora fordringar på företaget samt inte minst av Trollhättans kommun. Kanske också av Saab-entusiasterna som fått vänja sig att pendla mellan hopp och förtvivlan. Rekonstruktionen av bolaget fortsätter enligt plan och den 8 oktober, samma dag som denna tidning kommer ut, ska en plan presenteras för borgenärerna. Ännu har Nevs inte redovisat några resultat av de förhandlingar som uppges pågå mellan bilföretaget och några internationella biltillverkare. För att kunna starta igen måste Nevs ha den långsiktiga finansieringen löst och tryggad och ha en ny affärsplan som utarbetats med en ny huvudägare.
Det var för drygt två år sedan som Nevs övertog det krisdrabbade Saab Automobile med ambitionen att bland annat tillverkar el-bilar. Men det har gått långsamt framåt med produktionen. Det har byggts ett antal bilar med konventionella motorer (150 levererade i år) och också några elbilar, dock inga som nått marknaden ännu. I somras blev också Nevs av med varumärket Saab, då försvarskoncernen Saab AB valde att säga upp licensavtalet. Huvudägaren Kai Johan Jiang har sin bas i ett Hongkong-företag inom energi. En fabrik för produktion av elbils-batterier ska också byggas i Kina, batterier som skall användas i Nevs-bilar. Detta gör att många nu tror att på sikt försvinner biltillverkningen helt från Trollhättan för att istället flyttas över till Kina. Världens största bil-land där det förväntas en mycket stor efterfrågan på elbilar.
Olle Holm