Volvo Cars överladdar 450 hästar i liten motor
Efter den lyckade introduktionen av Volvos nya drivlinefamilj Drive-E 2013, visar Volvos drivlinegrupp återigen att de ligger i utvecklingens framkant när det gäller utsläppsreducerande turboteknik.
– När vi lanserade drivlinefamiljen Drive-E var målet att kunna leverera de mest avancerade 4-cylindriga motorerna i branschen, baserat på utsläppsnivåer och bränsleförbrukning i relation till prestanda och körbarhet. Vi visste då att 320 hk från den nya bensinmotorn bara var början. High Performance Drive-E Powertrain Concept på 450 hk visar vår ambition och Drive-E-drivlinornas mångsidighet, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development, Volvo Car Group.
High Performance Drive-E Powertrain Concept på 450 hk baseras på teknik som man normalt inte hittar i en fyrcylindrig motor. Motorn har två parallella turboaggregat som i sin tur matas av en elektrisk kompressor. I stället för att gå direkt till cylindrarna, används den komprimerade luften från kompressorn till att driva de båda parallella turboaggregaten. Bränslet matas in via en dubbel bränslepump med ett arbetstryck på 250 bar. Det trefaldiga överladdningssystemet tillsammans med ett unikt bränslesystem möjliggör en mycket dynamisk körbarhet utan turbofördröjning, trots det höga effektuttaget från en blygsam cylindervolym.
– Det finns gott om exempel från andra tillverkare där ett stort turboaggregat använts för att skapa hög motoreffekt från en liten motor, men där körupplevelsen blir lidande på grund av motorns långsamma respons. Med vår historia som en av de första biltillverkarna att anamma turbotekniken, med ett brett urval av turboladdade modeller sedan 1981, kände vi att vi kunde åstadkomma någonting bättre, säger Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering, Volvo Car Group.
High Performance Drive-E Powertrain Concept intresserade och involverade redan vid ett tidigt stadium Volvo Cars underleverantörer AVL, Denso och Volvo Polestar Racing, vilket gjorde det möjligt att inkorporera teknik och teorier från olika racingtillämpningar i utvecklingsprocessen.
– Det har varit ett mycket spännande projekt eftersom det var första gången vi använde den här kombinationen av olika tekniker i en och samma tillämpning. Resultatet är en helt unik motor med en kombination av hög effekt och snabb respons.Framför allt resulterar den kompakta motorstorleken i en förbättrad viktfördelning mellan fram- och bakaxel samt en lägre tyngdpunkt – två faktorer som har stor betydelse för väghållningen, oavsett om det handlar om en tävlingsbil eller en standardbil, säger Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Volvo Polestar Racing.
– Det kanske låter lite märkligt, men den här 450 hk-motorn är en del av det arbetet. Om man minskar ner på motorstorleken måste man samtidigt kunna erbjuda kunderna attraktiva och körbara kraftkällor för att utsläppsminskningarna ska kunna genomföras på bred front. Kompakta drivlinor frigör utrymme och vikt i bilens struktur, vilket kan utnyttjas för elektrifiering och ytterligare minskade utsläpp. Och det är det som är vårt slutgiltiga mål, sammanfattar Peter Mertens.