GKN visar världens minsta system för fyrhjulsdrift
Senior Programme Director Hannes Prenn säger:
-Allt eftersom global efterfrågan på mindre, mer effektiva SUV-bilar fortsätter att öka kommer GKN:s fyrhjulsdriftmed system för bortkoppling hjälpa till att öppna upp nya marknader. Detta nya, kompakta system gör det möjligt för tillverkare att erbjuda kunderna förbättrade och dynamiska fordon med förbättrad bränsleeffektivitet och mindre CO2-utsläpp.
Systemet svarar på förarkommandon och anpassar sig efter vägen och omgivningen, och kopplar in eller ur drivningen till bakaxeln efter behov. Genom att eliminera förluster i den roterande drivlinan kan bränsleekonomin under motorvägskörning förbättras med upp till 4 % jämfört med permanent fyrhjulsdrivna system.
Resultatet är ett kompakt fyrhjulsdrifts-system, som ersätter funktioner som PTU (power transfer unit) med ett hölje i ett enda block som helt integrerar drivknuten. Konstruktionen ger också överlägsna NVH-egenskaper, vilket gynnar fordonets totala förfining. Kopplingssystemet i centrum för disconnect-systemet är en utveckling av det system som används i Range Rover Evoque.
Senior Vice President of Engineering, Rob Rickell, säger:
-Tack vare att all produktion, teknik och programvaruutveckling sker intern är GKN Driveline är den enda leverantör som kan utveckla och leverera ett så tätt integrerat fyrhjulsdriftssystem. Resultatet är det lättaste och mest kompakta och funktionella system för bortkoppling av fyrhjulsdrift som finns på marknaden. Samma maskinvara kan användas för modeller som byggs på en gemensam plattform men har varierande prestandakrav. GKN: s programingenjörer finjusterar den elektroniska styrningen så att den ger specifika märkesanpassade egenskaper.
Systemet med fyrhjulsdrift från GKN Driveline innefattar en kraftöverföringsenhet som är kopplad till växellådans slutväxel/differential. Kraftöverföringsenheten har en bortkopplingsfunktion och broms för att koppla bort fyrhjulsdriften redan innan den så kallade hypoidväxeln. En elektromekaniskt manövrerad koppling i bakaxeln både justerar vridmomentet och kopplar bort systemet med fyrhjulsdrifts innan hypoidväxlarna för att spara bränsle.
En speciell drivlinestyrenhet övervakar kontinuerligt fordonets dynamik och miljöförhållanden, och kopplar ur fyrhjulsdriften vid motorvägskörning när den inte behövs. Om föraren eller väglaget kräver mer grepp kopplas fyrhjulsdriften åter in inom 300 millisekunder.
Väggrepp, stabilitet och prestanda optimeras av en funktion för aktiv anpassning av vridmomentet som ger en exakt kontroll över fördelningen av vridmomentet mellan fram- och bakhjulen. Vridmoment-vektorisering mellan bakhjulen kan komma i framtida versioner av systemet på crossover-modeller i premiumsegmentet.