Ny upplaga av "hus-bibeln" för fordonsbranschen
Bil Sweden, som är branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbil och bussar driver ju ofta frågor som har med bilism och miljö att göra.
I årets upplaga av Bilismen i Sverige finnas det en rad intressanta förslag bland annat hur ett system för hur utsläppen från personbilsflottan skulle kunna utformas. De principer som bör styra är enligt Bil Sweden följande: Supermiljöbilar som släpper ut max 50 gram koldioxid per km får fortsatt fordonsskattebefrielse fem år samt ”fordonsskatteåterbäring” på 2 500 kr per år i fem år. Dagens miljöbilar som uååfyller den nya miljöbilsdefinitionen, men inte kraven för supermiljöbilar, får fortsatt fem års fordonsskattebefrielse. Fordon som inte uppfyller miljöbilsdefinitionen (95 g/km för en bil med tjänstevikten 1 372 kg) men ligger under en viss utsläppsnivå berörs inte, vilket innebär att man som bilist betalar sin koldioxodrelaterade fordonsskatt precis som idag. Fordon som överstiger att visst CO2-värde får ett extra påslag på fordonsskatten relaterat till fordonets koldioxidutsläpp. För fordon som betalar fordonsskatt baserat på fordonets tjänstevikt får skatten justeras för att harmoniseras med det föreslagna systemet. Låter inte alls dumt. Det bör också noteras att vi i Sverige faktiskt är duktiga på att minska utsläppen från bilar. Sverige tillsammans med Nederländerna har sänkt bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen för nyregistrerade bilar snabbast i hela Europa. Det om något borde väl visa att fordonsbranschen tar sitt ansvar.
Men som sagt, Bilismen i Sverige innehåller så mycket mer. Inte minst för kalenderbitare finns det mycket intressant information. Under 2013 tillverkades 87 miljoner personbilar, lastbilar och bussar i hela världen vilket är en uppgång med fyra procent jämfört med 2012 och den högsta nivån någonsin. Kina, som är den största fordonstillverkande nationen i världen har tiodubblat sin produktion från 2,1 miljoner år 2000 till 22,1 miljoner fordon under 2013. USA var näst störst med elva miljoner och Japan trea med 9,6 miljoner tillverkade fordon under 2013. Fordonsindustrin är en av Sveriges största exportnäringar och hade under 2013 ett exportvärde på 125 miljarder kr, vilket motsvarar drygt elva procent av den totala svenska varuexporten. Under förra året tillverkades det 158 000 personbilar i Sverige. Vi är alltså ett lilleputteland sett i ett internationellt perspektiv. I Sverige finns bara 0,4 procent av världens bilbestånd som totalt uppgår till 1,1 miljard fordon. Men inte desto mindre är bilismen av största betydelse för vårt land, inte minst när det gäller transporter.
Olle Holm