Allt om Twin Engine-tekniken i nya Volvo XC90 T8
I den nya XC90 T8 har man varken kompromissat när det gäller prestanda, körglädje, effektivitet eller bagageutrymme. Det här är en unik och rymlig 7-sitsig SUV byggd på den nya SPA-plattformen och Drive-E drivlinan som ger föraren 400 hk/640 Nm, extremt låga utsläpp (59 g/km) och hög bränsleeffektivitet (2,5 l/100 km).
– XC90 T8 är tre bilar i en: elbil, bränslesnål hybridbil och kraftfull prestandabil, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group. Drive-E motorerna erbjuder redan hög prestanda jämfört med konkurrenterna. Med T8:an tar vi ytterligare ett steg mot en ledande position.
XC90 T8 går från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder med en körglädje man kan förvänta sig av en Volvo SUV. Men körglädjen är långt ifrån det enda som gör att T8:an står ut från mängden. Bilen har fem olika körlägen som ger en mängd olika prestanda- och effektivitetsförhöjande egenskaper. Med hjälp av antingen en scroller på mittkonsolen eller en pekskärm på instrumentpanelen kan föraren välja mellan:
Hybrid: Detta läge är avsett för normal körning. Här samverkar den 4-cylindriga två-liters Drive-E motorn och den elektriska motorn för lägsta möjliga bränsleförbrukning.
Pure electric: När högspänningsbatteriet är fulladdat fungerar batteriet som bilens enda energikälla och driver den elektriska motorn som sitter över bakaxeln. I detta läge kan föraren köra mer än
40 km på enbart el, vilket motsvarar en normal daglig körsträcka. Och tack vare det regenerativa bromssystemet fungerar detta läge supereffektivt i stadsmiljö med stop-and-go-trafik. Om mer kraft behövs startar förbränningsmotorn Drive-E automatiskt.
Power mode: Detta läge utnyttjar den kombinerade prestandan från både förbränningsmotor
och elmotor. Vid start drar SUV:en nytta av elmotorns överlägsna respons och omedelbara vridmomentskurva under tiden som förbränningsmotorn kommer igång. Den här kombinationen ger bättre vridmoment vid lägre varvtal och kan jämföras med en V8 motor med stor slagvolym.
AWD: Detta läge erbjuder fyrhjulsdrift när föraren önskar det. Fördelen är att föraren manuellt kan välja detta vid behov eller spara energin till senare.
Save: Om batteriet är laddat kan föraren i detta läge ”frysa” batterinivån och spara till senare användning med Pure electric (enbart eldrift). Om batterinivån däremot är låg kan föraren använda förbränningsmotorn för att ladda batteriet till en viss nivå för senare användning i Pure electric-läget.
Många av drivlinefunktionerna i XC90 T8 har optimerats specifikt för hybridteknik. Här är de viktigaste komponenterna i systemet.
Under huven sitter en modifierad version av den 4-cylindriga bensinmotorn Drive-E. Utöver dess förmåga att mer effektivt leverera samma prestanda som en motor av dubbel storlek, är den nu förstärkt med både en superladdare och en turboladdare, vilket ger 318 hk och ett vridmoment
på 400 Nm.
Den 8-växlade automatlådan är också speciellt anpassad för hybriden: shift-by-wire-teknik ger föraren möjlighet att elektriskt styra överföringen (och det med en touch av lyx; växelspaken består av handgjort svenskt glas). En större oljepump ger också nödvändig smörjning vid eldrift och möjliggör snabbare tryckuppbyggnad när växling sker omärkligt från elektrisk drift till förbränningsdrift.
Den vevaxelmonterade startgeneratorn (CISG), som sitter mellan motorn och växellådan har
tre viktiga funktioner. Det är en kraftfull, 34 kilowatts startmotor som gör att bilen omärkbart kan
gå från pure electric mode till kombinerad förbränningsdrift, vilket gör att föraren upplever bilens bensinmotor och elmotor som en enhet. Det är också en kraftfull elektrisk generator och fungerar vidare som en energiförhöjare som utnyttjar både super- och turboladdare, vilket ger upp till
150 Nm i ökat vridmoment.
Högspänningsbatteriet (270–400 V) ger en kapacitet på 65 kW och är ett utmärkt exempel på Volvos framgång med XC90 T8. Då andra biltillverkare har haft svårigheter att kombinera ett stort batteri med en bekväm och rymlig interiör löser Volvo detta genom att placera batteriet centralt
i bilens mittunnel där det inte behöver inkräkta på utrymmet inne i bilen. Det innebär att det finns utrymme för tre stolsrader och gott om plats för bagage. Dessutom bidrar batteriets placering till
en låg och central tyngdpunkt, vilket gör XC90 T8 lättare att hantera och säkrare att köra.
Den elektriska motorn som ger 82 hk (60 kW) och 240 Nm i vridmoment sitter på bakaxeln och driver bakhjulen i elektriskt läge och när mer effekt krävs. Den bakre placeringen är viktig eftersom den möjliggör en större motor, vilket är användbart för stop-and-go-trafik i stadsmiljö. Placeringen tillåter också effektiv fyrhjulsdrift då samtliga axlar har en egen strömkälla.
Bromssystemet i XC90 T8 utnyttjar brake-by-wire-teknik för att återvinna och återföra energi till bilen, antingen för att ladda batteriet eller för direkt användning. Systemet är också utrustat med en unik stabilitetsfunktion som kontrollerar att energimängden säkert kan regenereras.
Det unika kylsystemet består av två extra strömkretsar: Den första kyler CISG och den stora elmotorn på bakaxeln, medan den andra på två olika sätt kyler batteriet: antingen passivt, genom kylaren, eller aktivt genom att integrera bilens klimatsystem.
För ökad bekvämlighet och effektivitet kan föraren värma upp/kyla ned drivlina, batteri och kupé
i XC90 T8, antingen direkt inifrån bilen eller med hjälp av mobilappen Volvo On Call. Oavsett om det är minusgrader eller varmt och fuktigt ute kan bilen värmas eller kylas så att bilen är redo när föraren sätter sig i den. Förkonditioneringen fungerar så länge bilen laddas via elnätet, vilket är användbart ur ett CO2-perspektiv då batteritiden maximeras i Pure electric–läget.
Som världens första plug-in SUV i lyxklassen, ansluter sig XC90 T8 till en lång rad av Volvo Cars innovationer där säkerhet, renare miljö, och en behagligare körupplevelse står i centrum.
Källa Volvo Cars