Bilen - framgångssaga eller modern mardröm?
SBM Trygghet & trafik fick en pratstund med Erik Harrysson, anläggningschef i Malmö för den fristående märkesverkstaden Mechanum (auktoriserad märkesverkstad för VW, Audi, Skoda, SAAB, Opel, Volvo, Ford, BMW och Mercedes-Benz) om den utveckling som bilen gått igenom.
Hur tror du bilens utveckling under de senaste årtiondena har påverkat arbetsvillkoren och kunskapskraven på den vanliga bilmekanikern och på bilverkstaden som sådan?
– Kunskapskraven på bilmekaniker har självklart ökat i takt med att bilarna blivit betydligt mer komplexa. I dag krävs inte bara mekaniska verktyg för att göra korrekta reparationer utan även tillgång till avancerat ITstöd. Det ställer i sin tur väldigt höga krav på att bilverkstaden utbildar sin personal löpande både internt och via generalagenternas märkesspecifika utbildningar, säger Erik Harrysson.
I en modern bil kan det finnas så många som ett femtiotal datorer eller fler som är involverade i allt från hur en inbromsning påverkar bilen till bränsleförbrukning och vilket klimat vi vill ha i kupén. Det betyder att den enskilda bilmekanikern måste behärska så mycket mer utöver själva mekaniken.
– Morgondagens bilmekaniker kommer att behöva mer IT-kunskap än mekanisk kompetens. Vår uppfattning är att arbetsvillkoren i verkstadsbranschen har blivit betydligt bättre dom senaste åren genom bättre hjälpmedel och en bättre arbetsmiljö, säger Erik Harrysson.
Utvecklingen för bilen påverkar självklart även det vi som lekmän kan göra när tekniken krånglar eller havererar. I många fall kan det därför vara betydligt enklare, säkrare och i förlängningen kanske till och med billigare att tala direkt med en kompetent bilverkstad, än att på egen hand ge sig på den snabbt föränderliga tekniken.