Den svenska sportbilen Indigo återuppstår i limiterad upplaga
bland sportbils-entusiaster världen över vid sekelskiftet. Bakom bilens ursprungliga tekniska
layout stod Jösse Car med välkända ingenjörer inom svensk fordonsindustri och initiativtagaren Bengt Lidmalm i spetsen. Dess ursprungliga formgivning skapades under ledning av Hans Philip Zachau, f.d. exteriör designchef på Volvo. Genom en synnerligen ambitiös satsning med betydande kapitalinvesteringar, utvecklades en unik sportbilsproduktion med europacertifiering och godkända krockprov. En serietillverkning av bilen inleddes. Bristande finansiering i kombination med en påskyndad produktionsökning, fick projektet att hamna i träda redan efter 43 tillverkade bilar.
Bilfabrikens samlade tillgångar förvärvas våren 2014 av von Braun Holding AB i västsvenska
landsorten Skene strax utanför Göteborg. Ett omfattande arbete är nu inlett med att revidera
sportbilen och ta fram en för-serie på 10 stycken exklusiva vonBraun Indigo 3000R Signature
Series. Dessa är baserade på sin ursprungliga konstruktionslayout, men uppdaterade för att möta dagens förväntningar på design, prestanda och detaljfinish. Uppdraget att revidera sportbilens design, leds även denna gång av Hans Philip Zachau och Lighthaus Industrial Design. Under 2015 kommer vonBraun Indigo 3000 R att introduceras och testas i Roadster och Coupe version. Den ytterst begränsade Signature Series på 10 st bilar är till stor del förtecknad av en premierad kundkrets till von Braun Sports Cars. Serien beräknas vara producerad vår/sommar 2016 och priset i sitt bas-utförande är under 100 000 Euro.
Foto
I takt med att snölagret våren 2015 smälter bort, avslöjas mer om den nya svenska sportbilen från von Braun. Samtidigt förväntas ett och annat sportbilshjärta komma att smälta. Bilen presenteras i färgen Indigo Ice.