Fler miljöbilar – men långt till fossilbränsleoberoende
2014 registrerades 304 000 nya personbilar, varav 17,5 procent miljöbilar – en kraftig ökning mot 11,1 procent år 2013.
- Etta, tvåa och trea bland miljöbilarna är diesel, diesel och diesel. Så ser inte vägen till fossilbränsleoberoende ut, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.
Supermiljöbilarna blev 4 656 i fjol, varav 3 418 laddhybrider och 1 238 elbilar. Det hade blivit ännu fler om inte medlen tagit slut i augusti. De 215 miljoner kronor som anslogs för 2015 i och med att alliansens budget antogs, kan också användas retroaktivt för de ca 1 800 supermiljöbilar som registrerades under vacuum-perioden, men 2030-sekretariatet är ändå oroade för framtiden.
- Det ökade anslaget för supermiljöbilar utgår från alliansens budget, men om regeringen i vårändringsbudgeten återkommer med att det bara ska vara 100 miljoner kronor, så har alliansen lovat stödja det. Då är pengarna slut direkt igen, säger Mattias Goldmann.
2030-sekretariatet uppmanar nu till en fempunktsöverenskommelse för grön bilism:
1. Säkerställ förnybara drivmedels långsiktiga konkurrenskraft. Nuvarande skattebefrielse löper ut om ett år, vad som kommer därefter är osäkert och nu införs beskattning på biodiesel som riskerar att slå ut den.
2. Skydda supermiljöbilspremien. Den gäller bara några procent av marknaden, men hattigheten skapar osäkerhet.
3. Klargör bonus-malus. Bilar med låg klimatpåverkan ur livscykelperspektiv ska få en rejäl bonus, bilar med höga utsläpp ska få höjd skatt. Det är hög tid att klara ut reglerna så att alla vet vad som gäller.
4. Klimatbasera förmånsvärdet. Dagens 40 procent sänkta förmånsvärde för tjänstebilar på gas, laddhybrid och el gäller t.o.m. 2016, sen bör det införas ett teknikneutralt, klimatbaserat och långsiktigt system.
5. Lagstifta om 2030-målet. Inför en lag om att hela fordonsflottan år 2030 ska vara fossilbränsleoberoende, med 80 procent minskad användning av fossila drivmedel och delmål på vägen.