Höjd fordonsskatt från och med den 1 januari 2015
För personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som inte uppfyller någon av detta är det i stället vikten som avgör fordonskattens storlek.
Syftet med skatteförändringen, som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.
Så här ser förändringarna ut i detalj för de fordon, som beskattas efter koldioxidutsläpp:
Beloppet höjs från 20 till 22 kronor per gram utsläpp av koldioxid för bensin- och dieseldrivna bilar och från 10 till 11 kronor för bilar som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas).
Gränsen för när beloppet börjar tas ut sänks, från tidigare 117 gram koldioxid per kilometer till 111 gram.
För dieseldrivna bilar höjs även den så kallade bränslefaktorn, från 2,33 till 2,37.
Och för fordon, som beskattas efter vikt blir höjningen:
11 procent för dieseldrivna bilar
14 procent för övriga bilar.
Det motsvarar höjningen för ett genomsnittligt fordon som beskattas utifrån koldioxidutsläpp.