23948sdkhjf

Dags för mindre snack - och mer verkstad

Den svenska motorbranschen fick mer eller mindre stora skälvan när TV4-programmet Kalla Fakta granskade kvaliteten på några bilverkstäder i Stockholms-området. Trots många försök att hitta olika fel och osakligheter i programmet, var det ändå ett ovedersägligt faktum att det förekommer fusk på bilverkstäder.
Som bekant är ju bilen en angelägenhet som berör de flesta och det blev också mycket skriverier och uppmärksamhet i media efter TV-programmet.
Man kan ju faktiskt inte tycke det är fel om någon påpekar missförhållanden och att sju verkstäder som undersökts i en majoritet av fallen visat sig ha fuskat, innebär ju inte per automatik att en hel bransch är benägen att fuska. Men att sätta fokus på ett problem är ju inte fel.
Det blev också, förvånansvärt, snabba reaktioner från bilverkstadsbranschens ledande organisationer, MRF (Motorbranschens Riksförbund) och SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening).
Man var inte sena att offentliggöra att det skulle ordnas branschmöten. Dock möten som stängde ute media, bland annat Motor-Magasinet. Nog fick man lite dålig smak i munnen av att de först slogs på trumman för att det skulle ordnas branschmöte, sedan att samma möte bara skulle vara internt.
Nåväl, organisationerna verkar vara överens om att något måste göras.
Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram en åtgärdsplan för att möta den kritik som riktats mot branschen avseende kvaliteten på service och reparationer. Enligt branschorganisationens vd, Per Johansson, är det oacceptabelt med alla former av kvalitetsbrister. En åtgärdsplan har tagits fram för att få bort fusket och för att återskapa förtroendet för verkstäder. Åtgärdsplanen är dock mycket fokuserad på kopplingen till MRF. Och den andra organisationen på verkstadsområdet, SFVF, lyfter förstås fram sina förtjänster. Där konstaterade vd:n Bo Ericsson att branschen måste vidta fler åtgärder för att säkerställa bilägaren får det han har köpt. Om det inte sker tvingas man från myndighetshåll vidta andra åtgärder dvs lagstiftning.

Branschen kommer fortsätta att träffas för att tillsammans med bland annat Konsumentverket skapa en tydligare information till bilägaren. Dessutom kommer man i branschen att arbeta både på kort och lång sikt med skolfrågor, oberoende tredjepartskontroller och utbildning i ledarskap. Miljö- och kvalitetsledningssystem och ”körkort” för att få ansvara för en verkstad tillhör också de frågor som behöver lyftas upp framöver. Den som vill läsa mer rekommenderas att gå in på mrf.se och på sfvf:s sida fordonsverkstader.se. Nu räknar vi med att det blir mindre snack och mer verkstad i fortsättningen.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065