23948sdkhjf

Försäljningsrekord för Porsche i Sverige

Inför 2014 hade Porsche satt upp ett ambitiöst mål om att sälja över 700 bilar på den svenska marknaden. Försäljningsmålet har överträffats med god marginal och under 2014 registrerades 819 nya Porsche i Sverige. Detta motsvarar en ökning om 48 procent mot det tidigare rekordåret 2013. Därmed slår Porsche försäljningsrekord för fjärde året i rad.
Den samlade bilförsäljningen i Sverige under 2014 var 304.000 bilar, vilket innebär en ökning under året med 13 procent.
- Vi kan summera ett fantastiskt år för Porsche på den svenska marknaden, säger Raine Wermelin, märkeschef för Porsche i Sverige. 2013 var det då tredje rekordåret i rad med 554 registrerade bilar. Ett mål inför 2014 om en volymökning om ytterligare 30 procent uppfattades därför på sina håll som väl ambitiöst.
- Med ett mycket starkt produktprogram och ett fantastiskt arbete av våra återförsäljare har Porsche överträffat alla förväntningar på den svenska marknaden är den snabba analysen enligt Raine Wermelin.
Porsche har sålt fler bilar under varje enskild månad 2014 jämfört med året innan. Det stora rycket kom i april - maj när den helt nya modellen Porsche Macan kom. Mellanklass SUV:en Macan hade stora förväntningar på sig och från den svenska Porsche ledningen förutspådde man att den framöver skulle bli Porsches enskilt största modell på den inhemska marknaden.
Porsche Macan svarar mycket riktigt för en stor del av ökningen; 193 bilar har registrerats sedan modellen introducerades under våren.
- Porsche Macan har både skapat nya volymer och ökat intresset för märket, säger Raine Wermelin. Redan ett par månader innan lanseringen visade det sig att efterfrågan på modellen var betydligt större än den volym vi tilldelats fortsätter Raine Wermelin.
Det som till slut varit avgörande för den totala framgången för Porsche är att försäljningen av övriga modeller har varit fortsatt god. Inför 2014 såg man en viss risk att breddningen av SUV-utbudet främst skulle påverka försäljningen av den sedan länge populära Porsche Cayenne.
När 2014 summeras visar det sig att Porsche Cayenne fortfarande är den bäst säljande Porsche modellen i Sverige, med 240 registrerade bilar ligger den kvar på i stort sett samma nivå som förra året. Efterfrågan har varit mycket stark hela året och från oktober fick Porsche Cayenne dessutom en facelift som tagits emot väl.
I samband med Cayenne facelift lanserades bland annat Porsche Cayenne S E-Hybrid, ytterligare en miljöklassad plug-in hybrid från Porsche. Bränsleförbrukningen hos Porsche Cayenne S E-Hybrid är 3,4 l per 100 km och bilen släpper ut endast 79g CO2 per 100 km.
Porsche Panamera, den fyrdörrars sportcoupe som uppdaterades sent under 2013, är fortsatt populär och stark i sitt segment. Under 2014 har försäljningen av Panamera ökat med 36 procent till 105 bilar. Försäljningsökningen under året kan delvis förklaras av den pågående aktiviteten Porsche Winter Edition, där en speciell försäljningsaktivitet anpassats för den något specifika svenska marknaden.
Sedan uppdateringen under hösten 2013 finns Porsche Panamera som plug-in hybrid. I och med höstens introduktion av Porsche Cayenne S E-Hybrid är Porsche, genom modellerna Panamera, 918 Spyder och Cayenne, den första tillverkaren med tre olika plug-in hybrider i sitt modellprogram.
Porsche 911, sportbilarnas sportbil, är drygt 50 år efter debuten på den internationella bilutställningen i Frankfurt 1963, populärare än någonsin. Den senaste modellen med internbeteckningen 991 lanserades i december 2011. Under 2014 har vassa 911 GT3 och lätt nostalgiska 911 Targa bidragit till en försäljningsökning med 25 procent jämfört med 2013, till 179 bilar.
Den 24 januari lanseras Porsche 911 GTS, en modellvariant som i tidigare generationer alltid varit populär. Populariteten verkar hänga med till den senaste modellen och Porsche Sverige ser ett bra ordertecknande inför lanseringen.
Under 2014 lanserades GTS-modellerna av Porsche Boxster och Porsche Cayman, vilket bidrog till en total försäljning om 98 bilar i segmentet, en ökning om 2 procent från 2013.
-I takt med ökade volymer på nationell nivå kan landets alla åtta Porsche Center summera ett framgångsrikt år 2014, säger Andreas Strid, försäljningschef på Porsche Severige.
-Utmaningen inför det nya året är att bibehålla momentet och trots en oväntat stark avslutning på 2014 hoppas vi kunna sälja 850 nya bilar under 2015, säger Andreas Strid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078