Självkörande lyxsedan Mercedes nya konceptbil
– Egentid och eget utrymme är den tveklöst viktigaste lyxvaran på 2000-talet, säger Daimlerchefen Dieter Zetsche.
– Självkörande bilar kommer att kunna erbjuda just det. Med F 015 Luxury in Motion blir det här något vi faktiskt kan både se, känna på och prova för första gången.
Mercedes-Benz har valt att bredda idén till att innefatta mycket mer än vad själva tekniken kräver. Man vill sätta människan, och människans upplevelser, i centrum, precis som man gjorde när man 1886 års tog fram världens första bil - något som blev en revolution för hela vår civilisation. Nu menar man att de självkörande bilarna kommer att kunna bli en näst intill lika stor omvälvning för samhället.
Ingen kommer dock att vara tvungen att låta bilen köra själv - när föraren vill kan han eller hon ta över kontrollen. Däremot är det troligt att det kommer att finnas områden eller vägar där bara självkörande bilar tillåts. Med självkörande bilar kommer vi därigenom att kunna få mer plats i städerna och betydligt mindre köer och högre säkerhet. Bilarna kan i praktiken bli som kupéer i ett virtuellt tåg som inte behöver spår.
Den mest slående nyheten interiört är säteskonceptet, med fyra roterande fåtöljer som gör att man kan sitta ansikte mot ansikte under färden. Alla fyra passagerarna kan använda tiden till att jobba, luta sig tillbaka eller bara umgås med varandra. Bilen drivs av en elmotor som får sin energi från vätgas via bränsleceller. Totalt har den en räckvidd på ca 110 utsläppsfria mil.
Tekniken för självkörande bilar har funnits hos Mercedes-Benz ett tag nu, och regelbundna tester utförs på vägar över hela världen. Det som kvarstår är i många fall att lagstiftning och regler ska hinna ifatt tekniken.
I F 105 Luxury in Motion är det ständiga flödet av information mellan omvärlden, fordonet och passagerarna centralt. Sex displayer runt om i bilen, i höjd med instrumentpanelen, förvandlar bilen till en sorts digital arena. Passagerarna kan interagera med fordonet genom gester, eye-tracking eller genom displayernas touch-gränssnitt. På utsidan känner fordonet av omvärlden med ett stort antal kameror och sensorer. När bilen stannar för att en fotgängare ska korsa gatan, kan den till exempel projicera ett zebra-mönster på vägbanan och säga ”varsågod” som en bekräftelse på att den kommunicerar med människan på trottoaren.
– Redan för två år sedan, med S 500 INTELLIGENT DRIVE, visade vi att tekniken som behövs för självkörande fordon redan är här, säger Zetsche
– Nu har vi har nu satt en tidplan som ska ta oss från att bilen i dag är tekniskt möjlig att bygga, till att den blir kommersiellt gångbar.