23948sdkhjf

Världspremiär i Detroit för VW Cross Coupé GTE

På bilsalongen i Detroit har Volkswagen världspremiär av konceptbilen Cross Coupé GTE. Denna plugin-hybrid ger en förhandsvisning av en ny SUV-serie för den amerikanska marknaden. Cross Coupé GTE har en V6-motor på 3,6 liter som kombineras med två elmotorer. Systemeffekten är 360 hk och räckvidden på enbart eldrift är 32 kilometer.

I slutet av 2016 inleder Volkswagen of America produktionen av en av de viktigaste nya modellerna för företaget under de senaste fem decennierna. Vid fabriken i Chattanooga, Tennessee kommer man att tillverka en sjusitsig mellanstor SUV med en längd på cirka fem meter. Nedräkningen inför premiären har redan startat.

Som en förhandsvisning presenterar Volkswagen nu femsitsiga Cross Coupé GTE på North American International Auto Show (NAIAS, 12–25 januari 2014) i Detroit. En exklusiv SUV med ett plugin-hybrid-system, 6-växlad DSG-växellåda, fyrhjulsdrift via en "elektrisk kardanaxel" och maximal systemeffekt på 360 hk.

Klaus Bischoff, chefsdesigner på Volkswagen ger följande kommentar:
– Cross Coupé GTE är ambassadören för ett nytt designspråk som utvecklats av Volkswagen i USA. Konceptbilen har ett dominant utseende. Den är kraftfull och skulle nästan kunna beskrivas som aggressiv. Flera olika detaljer ger en antydan om hur vi tänker oss en serietillverkad SUV-modell för den amerikanska marknaden i framtiden. Konceptbilen kombinerar tysk ingenjörskonst och design med det amerikanska sättet att leva med bilen. Och det innebär hög effektivitet, tydliga och kraftfulla linjer, logiska funktioner och högsta möjliga kvalitet. Till detta ska läggas gott om utrymme, suverän prestanda och mycket hög komfort.

Designen av Cross Coupé GTE baseras på den modulbaserade plattformen MQB som utvecklats av Volkswagen. Den är en av världens mest innovativa och teknologiska plattformar. MQB gör att Volkswagen inte bara kan erbjuda en modell med konventionell typ av drivsystem (bensin och diesel), utan också ta fram andra typer av drivsystem såsom plugin-hybrid, naturgas och bilar med noll utsläpp (100 % eldrift och bränslecell). Det innebär att Cross Coupé GTE också kan tillverkas med varje tänkbar typ av drivsystem.

"GTE" beskriver det speciella konceptet för Cross Coupé och gäller allmänt för alla Volkswagen-modeller med plugin-hybrid-teknik – sportiga, bränslesnåla bilar med högteknologiska motorer. De har alla de köregenskaper som hör till en "grand tourer" (Gran Turismo = GT) och tack vare en eller flera elmotorer och ett batteri (står för "E" – som i elektrisk – i bokstavskombinationen) som också kan laddas externt. Utsläppsfri körning är också möjlig. I Europa är den första GTE (Golf) redan ute på marknaden och den andra (Passat GTE) är på gång. De kan köras längre sträckor i enbart el-läge.

Den SUV som presenteras i Detroit blir också en bil med noll utsläpp på sträckor upp till 32 kilometer (beroende på olika principer i USA och Europa för beräkning av räckvidd vid eldrift kan man inte göra en direkt jämförelse.) Samtliga GTE-modeller kan köras i olika drivlägen. Cross Coupé GTE har programmen "E-Mode," "GTE," "Hybrid," "Offroad" och "Battery Hold / Battery Charge".

Cross Coupé GTE är den tredje konceptbilen som presenteras av Volkswagen inför den version av en mellanstor SUV som kommer att serietillverkas. Tillsammans representerar alla de tre konceptbilarna – CrossBlue som presenterades i Detroit i januari 2013, CrossBlue Coupé som visades upp i Los Angeles i november 2013 och Cross Coupé GTE som nu presenteras på NAIAS – bara en liten del av ett stort antal SUV-varianter som kan bli verklighet med hjälp av plattformen MQB. De utvecklades med syftet att inom en nära framtid erbjuda den amerikanska marknaden en SUV som är skräddarsydd helt för USA.

Även om designen för alla dessa tre SUV-modeller baserades på Volkswagens design-DNA och har vissa gemensamma stildrag, så skiljer sig Cross Coupé GTE från de tidigare konceptbilarna i många avseenden och gör att man nu i allt snabbare takt närmar sig starten för serieproduktionen. Den konceptbil som nu visas i Detroit är 4.847 mm lång, 1.736 mm hög och 2.030 mm bred. Baksätet (tre säten) kan fällas ner som antingen 1/3 eller 2/3. Det ger ett helt, plant golvutrymme.

Även interiören hos konceptbilen visar hur Volkswagens designteam tänker sig morgondagens mellanstora SUV. Föraren och passageraren fram kan styra alla funktioner för infotainment och bilens grundläggande konfiguration via en 10,1-tums pekskärm med avkänningssensorer och rörelsestyrning – för första gången i bilbranschen. Avkänningssensorer är en välbekant funktion. Däremot är rörelsestyrning en helt ny funktion. Det räcker att på avstånd svepa handen över en lista med låtar för att titta igenom hela listan och välja en låt.

I huvudstöden på baksätet finns uttag för surfplattor. Med hjälp av Volkswagen "Media Control"-app kan man ansluta surfplattan till olika funktioner i infotainmentsystemet via Wi-Fi. Radio, alla mediakällor och navigering hör till de funktioner som kan styras. Precis som i framsätet kan temperaturen i kupén styras via en pekskärm i mittkonsolen i baksätet.

SUV-konceptbilen drivs av en 3,6-liters V6 bensinmotor och två elmotorer. Den 6-cylindriga motorn med direktinsprutning (FSI) ger en effekt av 280 hk (206 kW) och ett maximalt vridmoment på 350 Nm. De två elmotorerna levererar 40 kW och 220 Nm (fram) samt 85 kW och 270 Nm (bak). De drivs av ett kompakt litiumjonbatteri, som placerats i mittunneln, med ett energiinnehåll på 14,1 kWh. Den totala effekten av drivsystemet kommer upp i 360 hk (265 kW). När hela effekten utnyttjas kan Cross Coupé GTE accelerera till 97 km/h (60 mph) på bara 6 sekunder och nå en topphastighet av 209 km/h.

Följande drivprofiler finns tillgängliga: "Onroad" (med underlägena "Comfort" och "Eco"), "Offroad" (med "Rocks”, "Sludge & Sand" och "Gravel"), "Sport" och "Snow". Cross Coupé GTE kan köras i fem olika intuitiva drivlägen: "E-Mode", "Hybrid", "GTE", "Offroad" och "Battery Hold / Battery Charge".

Tack vare litiumjonbatteriet i mittunneln har Cross Coupé GTE en räckvidd på 32 kilometer enbart med eldrift. I E-Mode, som aktiveras när föraren trycker på en knapp, drivs bilen enbart med elmotorn på 85 kW på bakaxeln. I helelektriskt läge frikopplas V6 FSI från drivlinan genom att man trycker ner kopplingen och stänger av motorn. Så snart som den 6-cylindriga motorn behöver startas igen, beroende på batteriets laddningsstatus eller av andra skäl, kopplas den mjukt och smidigt in i drivlinan på bara bråkdelen av en sekund. Ett litiumjonbatteri med ett energiinnehåll på 14,1 kWh förser elmotorerna med energi. Kraftelektronik, som är integrerad i utrymmet för främre motorn, styr flödet av högspänningsenergi till och från batteriet och till elmotorerna. 12-voltssystemet får sin energi från en DC/DC-konverter. batteriet laddas via externa kraftkällor eller under körning.

Konceptbilen startar normalt i "Hybrid Mode". Cross Coupé GTE agerar därefter som en klassisk helhybrid, som laddar batteriet via regenerativ bromsning och utnyttjar automatiskt FSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsstatus konstant. Föraren kan också aktivt påverka detta med batterifunktionsläget.

"Frihjul". Så fort föraren lyfter foten från gaspedalen och om batteriet är tillräckligt laddat stängs motorn och elmotorerna av och frikopplas från drivlinan. Detta kallas "frihjul" och ger inga utsläpp.

"Återvinningsläge". Om föraren lyfter foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen när batteriet inte är tillräckligt laddat, används de bägge elmotorerna som generatorer som återvinner bromsenergi och lagrar denna i form av elektricitet i litiumjonbatteriet. Även i detta fall stängs FSI av och frikopplas.

Körning med FSI. När endast bensinmotorn driver bilen agerar konceptbilen som en vanlig framhjulsdriven bil. Tack vare den effektiva teknologin i den 6-cylindriga motorn med direktinsprutning är Cross Coupé GTE även i detta läge en mycket ekonomisk bil.

Föraren använder GTE-knappen för att växla över till GTE-läge och aktivera de funktioner som ger konceptbilen mer sportiga köregenskaper. Känslan i gaspedalen, växellådan och styrningen blir häftigare. Dessutom samverkar FSI och elmotorerna i "GTE Mode" under "accelerationen" för att leverera full effekt och maximalt vridmoment från systemet.

Vid körläget "Offroad" överförs drivkraften till alla fyra hjulen så fort föraren aktiverar detta läge. I detta fall och när batteriets laddningsstatus är lågt utnyttjas den främre elmotorn enbart som en generator, som drivs av V6 FSI-motorn för att leverera kraft till elmotorn på bakaxeln. Eftersom kraften som driver bakaxeln flödar via kabel och inte mekaniskt, kallas detta för en "elektrisk kardanaxel". Eftersom FSI driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn i off-road-läge är fyrhjulsdrift tillgänglig även när batteriets laddningsstatus är låg. Det innebär att Cross Coupé SUV kan erbjuda fyrhjulsdrift med offroad-kapacitet även som plug-in-hybrid.

Det dubbla läget "Battery Hold" (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant) och "Battery Charge" (batteriet laddas under körning) aktiveras via en undermeny i infotainmentsystemet. Det syftar till att man medvetet ska köra i helelektriskt läge ("E-Mode"), till exempel när man kommer in i stadsmiljö, för att undvika utsläpp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062