Nytt bilmärke premiärvisas på Lifestyle Motor Show
De nya DS-modellerna introducerades i januari 2010 med DS 3 som första modell och inom loppet av drygt två år lanserades ytterligare två modeller DS 4 och DS 5. Sedan dess har man tagit det stora beslutet att låta DS bli ett eget märke inom PSA-koncernen, tillsammans med Citroën och Peugeot. Den nya positioneringen innebär att DS nu är koncernens premiummärke som erbjuder ”Innovative Luxury from Paris”, i form av hög prestanda, stilren design och exklusiva materialval. Sedan i juni 2014 marknadsförs DS-modellerna som ett eget varumärke med ambitionen att bli ett konkurrenskraftigt alternativ till etablerade bilmärken i premiumklassen.
Sedan lanseringen 2010 har DS-modellerna sålts i 500 000 exemplar, varav 330 000 av DS 3. Stora framgångar har rönts speciellt på den brittiska och den kinesiska marknaden. Där introducerades DS som ett eget märke från start med eget återförsäljarnätverk, speciella DS Stores, och dessutom en så kallad DS World på paradgatan Nanjing Road i Shanghai, som fungerar som en expo, och som fått sin efterföljare i DS World Paris, i de exklusiva kvarteren i den så kallade Gyllene triangeln, närmare bestämt på 31, rue Francois 1er, en parallellgata till paradgatan Champs Elysées.
Under jubileumsåret sätts DS i fokus på den svenska marknaden. Ett selektivt nätverk på 10 handlare, så kallade DS Partners, är under uppbyggnad. I Stockholm öppnas under våren en specifik DS Store, där man kommer att sälja enbart DS i en lokal som följer märkets normer för att svara upp mot premiumkundernas förväntningar. Hos övriga DS-partners skapar man en DS Salong i avskild del av bilhallen.