Lägre kostnader för trafikplaneringen
VTI notat 4-2015 presenterar resultatet av en studie där forskarna beräknat marginella externa kostnader för luftföroreningar och buller med den metod som utvecklats och används inom EU för detta syfte. Beräkningarna avser trafiken på statliga vägar på landsbygd och tätort. Beräkningar har genomfört för några typtätorter med avseende på befolkningstäthet.
För luftföroreningar visar resultaten att kostnaden per kg utsläpp i tätort är 1 689,6 kr/kg för lätta fordon och 1 262,4 kr/kg för tunga i exemplet Storstockholm. Skillnaden beror på att tunga fordon oftare färdas på vägar på större avstånd från bebyggelse. Räknat per fordonskilometer blir kostnaden för tunga fordon större eftersom deras utsläpp är högre. På landsbygd är kostnaden för lätta fordon 140,8 kr/kg och 138 kr/kg för tunga. Denna kostnad varierar med geografiskt område. Den är lägre i de norra delarna av landet än i söder, vilket beror på att befolkningstätheten skiljer sig åt.
För buller visar resultatet att ett ytterligare lätt fordon per fordonskilometer kostar från 0,005 kronor i glest befolkad tätort till 0,136 kronor i tätbefolkad tätort. För tunga fordon är denna marginalkostnad från 0,033 kronor till 0,932 kronor. Genomsnittligt över hela det statliga vägnätet, det vill säga även inklusive ren landsbygd, är marginalkostnaden 0,017 kronor för lätta fordon och 0,090 kronor för tunga fordon.
Resultaten i denna studie ligger i nivå med de som rekommenderas i en av EU framtagen handbok, men de är lägre än de som används i svensk infrastrukturplanering. Utifrån resultaten kan forskarna konstatera att det finns ett antal frågor som är viktiga att studera vidare rörande marginalkostnader för luftföroreningar och buller. En given fråga är samvariationen mellan luftföroreningar och buller och hur effektsambanden för hälsoeffekter ser ut när exponering av båda dessa miljöproblem finns. Även hur spridningen och hur bebyggelsestruktur påverkar är viktigt att undersöka närmare.