23948sdkhjf

All time high för billiga tjänstebilar

Att ha förmånsbil har aldrig varit så populärt som nu. Förra året rullade för första gången fler än en kvarts miljon förmånsbeskattade tjänstebilar på våra vägar. Volvo blir allt vanligare och märket utgör nu mer än en tredjedel av tjänstebilsmarknaden. Det avslöjas i årets upplaga av Tjänstebilsguiden.
- Att antalet bilförmåner ökar för femte året i rad beror helt enkelt på att det är ett så billigt sätt för den anställde föraren att ha bil, konstaterar Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som ger ut Tjänstebilsguiden 2015.

2014 var antalet förmånsbeskattade tjänstebilar 251 551 stycken, vilket är en ökning med 5 856 från föregående år. Sedan 2004 har antalet förmånsbilar ökat med mer än 25 procent.
- I takt med att det blivit allt billigare att ha förmånsbil, så har också antalet ökat, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som även ser ett par andra anledningar till att det blivit allt mer populärt med förmånsbil.
- Samtidigt som den skattefria milersättningen ligger kvar på 18,50 kr per mil har höjda bilpriser, ökade driftskostnader och sänkta restvärden gjort det allt mindre attraktivt att köra med egen bil i tjänsten, säger Ronny Svensson, som också nämner så kallad personalbilslösning som orsak till förmånsbilens ökande popularitet.
Personalbil innebär att företaget med ett löneavdrag täcker sina kostnader för förmånsbilen, med ett lågt förmånsvärde blir det ändå ett attraktivt erbjudande för den anställde.

Volvos behåller sin dominans över tjänstebilsmarknaden och mer än var tredje förmånsbil är nu en Volvo. Volkswagen är fortsatt det näst mest populära märket och märkets andel av tjänstebilsmarknaden är nu rekordhöga 18,7 procent.
- Att de stora märkena blir allt mer populära beror på att företagen väljer vilka bilar de anställda får välja och skriver avtal med dessa leverantörer, som i sin tur kan erbjuda sina kunder bättre villkor ju större de blir, säger Ronny Svensson.
BMW:s andel på tjänstebilsmarknaden har stadigt ökat de senaste femton åren och märket har nu övertagit Audis tredjeplats på tjänstebilsmarknaden.
- Både Audi och BMW har ökat sina marknadsandelar på tjänstebilsmarknaden genom ett långsiktigt arbete att matcha bilmodeller och bilpriser mot efterfrågan på tjänstebilsmarknaden, säger Ronny Svensson.

Bifogas: Bilförmåner, märkesandel, 1998-2014 (pdf). Källa: Tjänstebilsguiden 2015
Uppgifterna om tjänstebilsmarknaden är sammanställda av Ynnor, baserade på statistik från SCB som hämtats från de preliminära kontrolluppgifterna från Skatteverket för inkomståret 2014.
Tjänstebilsmarknaden presenteras i ett eget kapitel i Tjänstebilsguiden 2015, som redan nu finns tillgänglig på Tjanstebilsfakta.se
Tjänstebilsguiden 2015 trycks i 10 000 exemplar och distribueras gratis i slutet av april.

Antal förmånsbilar 2004-2014
År Antal
2014 251 511
2013 245 695
2012 239 619
2011 231 904
2010 221 859
2009 219 835
2008 227 173
2007 217 816
2006 208 153
2005 202 572
2004 199 544

Tjänstebilsmarknaden 2014/15 - topplistan
Plac Märke Andel 2014 Diff 2014-2013
1 Volvo 33,4% 0,5%
2 Volkswagen 18,7% 0,2%
3 BMW 11,1% 0,6%
4 Audi 11,0% -0,3%
5 Mercedes 3,4% 0,3%
6 Ford 2,9% -0,3%
7 Toyota 2,6% -0,3%
8 Skoda 2,3% 0,0%
9 Huyndai 1,3% 0,0%
10 Peugeot 1,3% -0,1%

Andra nyheter från tjänstebilsmarknaden:
- Förmånsbilister som kör Volvo har högre inkomst än övriga tjänstebilsförare
- Den största andelen höginkomsttagare finns bland BMW-förarna
- Av de största märkena har Mercedes den största andelen låginkomsttagare
- Mer än 60 procent av alla förmånsbilister bor i de tre storstadslänen
- Andelen förmånsbilar minskar i Stockholms län och Skåne men ökar i Västra Götalands län
Källa: Tjänstebilsguiden 2015

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078