23948sdkhjf

Stopp i Stockholmstrafiken kostar 360 000 kronor i timmen

Enligt Trafikverket kostar ett stopp i Stockholmstrafiken cirka 360 000 kronor i timmen. I Stockholmstrafiken är ett oplanerat stopp inte bara farligt för den drabbade, som riskerar att bli påkörd, det orsakar snabbt köer med risk för olyckor som följd. Vägassistans är en förlängd arm åt räddningstjänst, polis och ambulans.

Falck ansvarar för Vägassistans i Stockholm på uppdrag av Trafikverket. Falck Vägassistans stora gula fordon känns lätt igen i trafiken. Bilarna finns på de större trafiklederna och i tunnlarna i staden för att minska störningarna i Stockholmstrafiken. Arbetet innebär såväl att assistera vid ett motorhaveri som att göra en första insats vid en olycksplats.

De specialbyggda fordonen larmas ut av Trafik Stockholm, som i sin tur får in ärenden via exempelvis SOS Alarm, LKC (polisens länskommunikationscentral) och privatpersoner. Men även via trafikkameror. För att fordonen snabbt ska komma fram till en händelse i tunnelsystemen, som är extra känsliga vid händelse, har de blåljustillstånd.

- Våra vägassistansbilar är ständigt rullande i Stockholm City och en radie på cirka två mil. De står sällan och väntar på larm vid någon station, utan är ständigt rörliga. Det gör att de ofta är först på plats när något händer, säger Nadine Seveli, chef Falck Vägassistans.

Under 2014 hade Vägassistans cirka 8 000 uppdrag i Stockholm. Denna siffra förväntas dock öka under 2015.

- Trycket i trafiken blir allt tuffare och det märker vi också av. Det gör att våra insatser blir allt viktigare för trafikanternas framkomlighet, säger Nadine Seveli.

Målet för Vägassistans är även att minska insatstiden, från det att man tar emot ett uppdrag till dess att man ska vara på plats.

- Under 2015 siktar vi på att få ner våra insatstider från tidigare ca 12 minuter i snitt på vägnätet, till 11 minuter och det är ungefär de insatstiderna vi har i dagsläget, säger Nadine Seveli.

Tidigare utvärderingar som Trafikverket låtit genomföra visar att Vägassistans bidrar med en extremt hög samhällsekonomisk lönsamhet. Vägassistans har en NNK (nettonyttjandeutvärderingskvot) på cirka 5.

- Det är ett extremt högt värde, ett värde över 0 är lönsamt. Redan 1 brukar anses som mycket lönsamt. Det visar att vi gör en stor nytta för samhället. Det är vi stolta över att kunna bidra till. Vi har i dagsläget sex bilar som trafikerar Stockholm. Med ytterligare bilar över en större geografisk yta skulle vi kunna göra ännu större nytta, säger Nadine Seveli.

Förutom den samhällsekonomiska lönsamheten finns ytterligare fördelar med vägassistansverksamheten, som till exempel förbättrad trafiksäkerhet, bland annat genom snabbare hantering av olyckor och även reducerad risk för följdolyckor, ett bra omhändertagande av trafikanter i samband med trafikolyckor samt att Vägassistans bidrar med värdefull information till Trafik Stockholms trafikcentral.

Pressinfo Falck Sverige
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.1