Nya Opel Astra är mindre och lättare men ändå rymligare
När nya Astra har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september är det på alla sätt en helt ny bil. Den nya Astra-generationen bygger på en helt ny lättviktskonstruktion, som reducerat vikten med mellan 120 och 200 kg beroende på modell.
Flera nya motorer debuterar i Astra, bland andra en liten 3-cylindrig turbomotor med 105 hk och en turbofyra på 1,4 liter och 145 hk. Dieselmotorerna är olika versioner av 1,6 CDTI och börjar på 110 hk. I motorprogrammet finns endast bensin- och dieselmotorer av den senaste generationen.
Lägre vikt och nya toppmoderna motorer ger både lägre bränsleförbrukning och spänstigare köregenskaper. Den nya slanka karossen ser mindre ut än nuvarande Astra, och det är den också. Med en längd på 437 cm är den nästan fem centimeter kortare och axelavståndet har minskat med ett par centimeter. Trots det är både ben- och huvudutrymme i baksätet bättre än tidigare
Den nya slanka karossen har god aerodynamisk form – luftmotståndskoefficienten är under cW 0,30 – och är 20 procent lättare; från 357 kg för nuvarande Astra 5-dörrarskaross till 280 kg för den nya modellen. Ytterligare 50 kg har bantats bort från underredet med hjälp av komponenter i höghållfast stål och lättare fram- och bakaxlar.
Astra är den första bilen i segmentet med möjlighet till intelligenta LED-strålkastare, som gör att bilen vid mörkerkörning utanför tätorter ständigt kör med helljus – utan att blända mötande eller upphunna trafikanter.
Bland komfortnyheterna märks bland annat uppvärmt baksäte och framsäten som har massagefunktion, ventilation och möjlighet att justera bredden på sätena (tillval). Från 2016 får Astra Opels nya OnStar-tjänst, som innebär att bilen automatiskt ringer ett servicecenter i händelse av en olycka. Med OnStar blir Astra dessutom en ”Wifi-hotspot” med 4G internet, vilket utökar möjligheterna att integrera smarta telefoner, surfplattor och andra dylika apparater med bilens IntelliLinksystem.
Listan över system som ökar säkerheten och/eller underlättar för föraren är längre än någonsin. Nya Astra kan bland annat utrustas med vägmärkesavläsare, vingelvarnare, kollisionsvarning med autobroms, hastighetsbegränsare (som föraren ställer in), döda vinkeln-varnare och avancerad parkeringsassistans, som automatiskt parkerar bilen utan att föraren behöver styra.