23948sdkhjf

Mazdas digitala servicebok firar 10 år

När Mazda för tio år sedan presenterade sin digitala servicebok (DSR) var det japanska företaget först i Europa. Då började systemet med Mazda5 och sportbilen MX-5. Nu 10 år senare ingår sedan länge samtliga modeller i systemet och mer än nio miljoner servicetillfällen har dokumenterats så här långt.

- Den digitala serviceboken revolutionerade verkstadsbranschen, säger Jörgen Olesen, Vice President Logistics & Customer Service, Mazda Motor Europe. Den ersatte det gamla servicehäftet som låg i bilarnas handskfack. I dag samlas alla viktiga servicedata på ett och samma ställe, i en dator. Här kan man hitta allt om varje bil. Bilens hela servicehisoria, inklusive miltal, vägassistans och eventuella garantiåtgärder och uppgraderingar. Varje auktoriserad Mazda-verkstad i hela Europa kan enkelt hitta alla data om den aktuella bilen. Falska uppgifter och förlorade serviceböcker är ett minne blott.

Förutom att inga uppgifter om olika serviceåtgärder försvinner, skyddar DSR också nästa bilköpare när det gäller manipulerade vägmätare. Systemet ökar även begagnatvärdet eftersom Mazda-bilarna har en officiell och trovärdig dokumentation av bilens hela historia, inklusive service och reparationer. Enligt det engelska undersökningsinstitutet ICM kan en komplett servicehistorik öka begagnatvärdet med upp till 26 procent. Dessutom skulle en av tre bilköpare inte ens köpa en begagnad bil utan fullständig servicehistorik.

Efter introduktionen av DSR 2005 växte systemet snabbt. Redan 2006 fick alla nya Mazda-bilar den digitala serviceboken och idag finns Europa-sålda bilar med från 1998. Och från 2012 kan alla Mazda-ägare själv se sin bils servicehistorik i MyMazda app.

- Mazda strävar alltid efter att kunna leverera utmärkt service till sina kunder, fortsätter Jörgen Olesen. Därför har vi nyligen utökat DSR-systemet som nu ger varje Mazda-tekniker möjlighet att lägga in nya servicedata per smartphone eller surfplatta. Dessutom kan teknikern enkelt lägga in bilder i systemet på vad som behöver repareras så att bilägaren genast genom sin MyMazda app kan se behovet. På detta sätt skapar vi ett mycket högt förtroende och öppenhet mellan våra verkstäder och kunder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062