Volvo Cars Robin Page är årets interiördesigner
Priserna delades ut på Automotive Interior Expo Awards 2015 i Stuttgart den 16juni och visar de enorma framsteg som Volvo Cars varumärke har gjort vad gäller design med lanseringen av XC90.
– Priset betyder mycket. Interiördesignen i XC90 återspeglar ett paradigmskifte hos Volvo Cars. Vårt mål är att skapa en genomgående känsla av lyx. Det innebär att vi använder naturmaterial, som trä, läder och kristall, för att skänka lugn och fridfullhet till körupplevelsen, säger Robin Page, chef för interiördesign på Volvo Car Group.
Tidigare i år vann Volvos designteam den prestigefyllda utmärkelsen Red Dot Design ‘Best of the Best’ Product Design i konkurrens med nästan 5 000 produkter inom 31 olika kategorier.
– I takt med att vi utvecklar Volvos designspråk är vi också mycket medvetna om vårt arv. Säkerhet, kvalitet och omsorg om miljön är viktiga element i Volvobilar. Allt vi gör måste leva upp till dessa varumärkeslöften. Om vi inte kan det kan vi inte heller skapa en hög trivselfaktor i interiören. Säkerhet kommer först, sedan komfort och därefter lyxkänslan. Dessa element kombineras för att skapa en enastående och ojämförbar upplevelse i segmentet för premiumbilar, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design på Volvo Car Group.
Volvo Cars nya fokus på Skandinaviskinspirerad design är mycket populär bland kunderna. Förbeställningar av XC90 står redan för halva den förväntade produktionsvolymen för 2015.