Däckens prestanda är en kritisk faktor
När man jämför ett nytt däck med dess direkta föregångare kan utvecklingsingenjörerna oftast ”bara” uppnå ensiffriga förbättringar i procentuella termer. Men att jämföra ett däck från år 2000 med den nuvarande däckmodellen avslöjar vilka anmärkningsvärda framsteg har gjorts. När bromsförmåga på vått underlag med ett aktuellt däck jämfördes med ett däck på den 15 år gamla tekniska nivån var skillnaden nästan 20 procent.
Continental gjorde denna lite ovanliga jämförelsen på Continental TechShow 2015. I testet var en BMW 1-serie av årsmodell 2015 utrustad med däcket ContiPremiumContact. Med den konstruktion, gummiblandning och mönster som användes år 2000. Därefter monterade testingenjörerna det moderna och senaste ContiPremumContact 5-däcket på en bil från årsmodell 2000. När de två bilarna jämfördes på en av ContiDrom’s bevattnade testbanor hade den 15 år gamla bilen med modern däckteknologi överlägsna prestanda. Kraftigt förbättrat grepp, kortare bromssträckor och exaktare styrning. Detta gjorde det möjligt för bilen att kompensera frånvaron av elektronisk stabilitetskontroll. Den nya bilens prestanda var istället kraftigt sänkt med den gamla däckteknologin. Det verkar som om även de mest avancerade förarassistanssystem inte kan kompensera utvecklingsframsteg mellan gamla och nya däckmodeller. Viktigt att notera är att jämförelsen inte gjordes med gamla, lagrade däck. Detta var nyproducerade däck, fast med 15 år gammal teknologi.
Däck bär en stor del av ansvaret för aktiv säkerhet i dagens bilar. Endast tekniskt avancerade premiumprodukter kan garantera korta bromssträckor, en hög styrprecision och säker riktningsstabilitet, och se till att vattenplaning undviks. Därför rekommenderar Continental att man använder premiumdäck även på äldre personbilar. Detta för att kompensera avsaknaden av de senaste säkerhets- och assistanssystemen. Testet visade också att nya fordon utrustade med ett stort antal fina assistanssystem endast kommer att fungera optimalt och ge maximal prestanda om däcken kan överföra dynamiska krafter till vägen och omsätta dem till grepp på ett säkert sätt.