23948sdkhjf

Statoils stationer byter namn till Circle K

Statoil Fuel & Retail byter namn på alla fullservicestationer i Europa till Circle K, ett nytt globalt varumärke. Från och med maj 2016 kommer Statoilstationerna i Skandinavien, Baltikum, Polen och Ryssland byta namn och därmed ta en aktiv roll i att bygga det nya varumärket Circle K. Det nya globala varumärket kommer att ersätta Couche-Tard’s befintliga varumärken Mac’s®, Circle K® och Kangaroo Express® som används i USA och flera andra länder runt om i världen, liksom varumärket Statoil®. Provinsen Quebec i Kanada kommer däremot att behålla företagets ursprungliga varumärke, Couche-Tard, på grund av särskilda marknadsförutsättningar.

Statoil Fuel & Retail var fram till 2010 en del av olje- och gasutvinningsföretaget Statoil ASA. Företaget köptes år 2012 av Couche-Tard, ett av världens ledande servicehandelsföretag. Som en del i förvärvet ingick rätten att använda namnet Statoil fram till 2021, något som också informerades om i samband med förvärvet.

Couche-Tards vd och koncernchef Brian Hannasch kommenterar förändringen:
"Genom att arbeta under ett enda globalt varumärke kommer vi stärka vår ställning och vår företagskultur och det kommer att hjälpa oss att bli ännu bättre i våra kundmöten. En viktig orsak bakom köpet av Statoil Fuel & Retail var att vi vill komma in på den europeiska marknaden för att fortsätta växa där. Då underlättar det att arbeta under ett enda globalt varumärke.”

Couche-Tards uttalade mål är att Circle K, över hela världen, ska vara första valet för den som vill ha servicehandelsbutiker och drivmedel. ”Vare sig du besöker Circle K i Europa, USA, Kanada eller någon annanstans, strävar vi efter ett ge samma tillgänglighet, samma snabba och vänliga service, och ett produktutbud anpassat för folk på väg,” säger Hannasch.

Varumärkesbytet från Statoil Fuel & Retail till Circle K leds i Europa av Jacob Schram, Group President Europe: ”Att bli en del av det nya globala varumärket, Circle K, öppnar stora möjligheter för oss. Genom att föra oss internationellt närmare varandra än tidigare kommer vi snabbare kunna utveckla vår verksamhet i Europa”, säger Schram.

Det befintliga varumärket Circle K är redan idag Couche Tards största och mest internationella varumärke. Det finns på tusentals servicehandelsbutiker och fullservicestationer i 14 länder runt om i världen. Det nya, globala varumärket Circle K, är därför ännu bättre positionerat att introducera på nya marknader.

Stationerna i Norge och Sverige blir först i Europa med att byta namn. De blir en del av en internationell helhet med nära 15 000 servicehandelsbutiker och fullservicestationer, med fler än 100 000 engagerade medarbetare som alla arbetar under det nya varumärket, Circle K.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11