Fler liv skulle kunna räddas om fler använder bilbälte
När bälteslagen i framsätet infördes för 40 år sedan var användningen blygsam. Lagen om obligatorisk användning av bilbälte även i baksätet för vuxna trädde i kraft 1986 och då använde 24 procent bilbälte i baksätet. En vecka senare var användningen uppe i 60 procent. Mellan åren 1975 och 1986 sjönk antalet dödade i trafiken från 1172 till 844 per år. 2014 omkom 270 i vägtrafiken trots att vi idag har nästan dubbelt så många bilar i trafik jämfört med för 40 år sedan.
Attityder och beteende tar tid att påverka. Innan bälteslagen trädde i kraft hade vi ett antal år med informationskampanjer för att skapa acceptans för lagen. Därefter kom lagen och användningen gick upp. Det handlade helt enkelt om att förändra normer och värderingar och lagen var samhällets sätt att säga att det inte är okey att köra utan bälte, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.
Trots att bältesanvändningen är god så måste den bli bättre om Sverige vill nå sitt mål om högst 220 dödade i trafiken 2020. För att nå detta behöver vi ha en bältesanvändning i framsätet på cirka 99 procent.
Det är lite oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet, i synnerhet nu när över 70 procent av alla bilar redan har bältespåminnare. Ökningen vi sett under senare år har i många fall berott på att fler bytt till bil med bältespåminnare och blivit påmind om att sätta på sig bältet. Den effekten kommer avta fram till 2020, så vi behöver fundera över andra verktyg för att påverka förarna de närmsta åren, säger Marie Nordén.
För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020 behöver den ligga på minst 97 procent idag. NTF:s bältesundersökning 2015 som bygger på cirka 340 000 observationer från landets samtliga kommuner, visar att bara förare i Halland, Jönköpings län och Västernorrlands län uppfyller det kravet. På många håll ligger man runt 95 procents användning och i Kalmar län, Norrbotten och Västerbotten saknar fortfarande var tionde förare eller mer bälte.
Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i fram- och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.