23948sdkhjf

Klargörande av CO2-frågan för nya VW-modeller

Enbart en månad efter att det uppstod frågor relaterade till CO2-värden för några av Volkswagen-koncernens modeller har Volkswagen nu till stora delar kunnat avsluta klargörandet av frågan. Efter omfattande interna undersökningar och mätningar står det nu klart att nästan alla dessa modellvarianter har CO2-värden som överensstämmer med dem som ursprungligen angivits. Det här betyder att dessa bilar kan marknadsföras och säljas utan begränsningar. Misstanken om att bränsleförbrukningen för bilar som nu produceras ändrats på ett olagligt sätt kunde därmed inte bekräftas. I samband med nya interna mätningar kunde smärre avvikelser noteras på bara nio modellvarianter hos märket Volkswagen.

Dessa modellversioner kommer att återigen kring jul mätas genom en neutral teknisk genomgång under överinseende av aktuella myndigheter. Bilarna kan säljas av återförsäljare utan restriktioner. Skulle några avvikelser påträffas kommer siffrorna att justeras i framtiden i linje med den normala process som genomförs i sådana här fall.

Volkswagen har presenterat dessa resultat till den tyska regeringens utredningskommission och myndigheten KBA. Den från början kommunicerade misstanken om att 800 000 bilar från koncernens märken kunde vara påverkade har alltså inte någon grund. De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer. Med en årlig produktion på cirka 36 000 bilar står dessa modellversioner för inte mer än 0,5 procent av volymen för märket Volkswagen. Listan på de nio aktuella bilmodellerna finns bifogad. Ett antal av dessa (Polo BlueMotion, Jetta, Scirocco TDI, Golf Cabriolet) saluförs inte på den svenska marknaden.

Koncernens märken Audi, Skoda och SEAT har också bekräftat en liknande process med sina respektive typgodkännandemyndigheter, som ansvarat för de från början omnämnda bilmodellerna.

Bilarnas förbrukningssiffror i verklig körning ändras inte och några tekniska åtgärder är inte heller nödvändiga. Mot denna bakgrund blir det inte heller aktuellt med den från början förväntat negativa resultatpåverkan med 2 miljarder euro.

Om det kan komma att uppstå en mindre ekonomisk påverkan är beroende av resultatet av de kommande mätningarna.

Lista över bilar av modellår 2016 som kommer att få reviderade CO2-värden

Not: För nio modellversioner har egeninitierade uppföljande mätningar visat att det kommer att bli aktuellt med justeringar av CO2-värdena. Dessa kommer att framgent få nya angivna siffror så snart som möjligt, som en del i den normala processen.

Polo 1,0 TSI BlueMotion 70 kW EU6, sjuväxlad DSG (säljs ej i Sverige)
Scirocco 2,0 TDI BMT 135 kW EU6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
Jetta 1,2 TSI BMT 77 kW EU6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
Jetta 2,0 TDI BMT 81 kW EU6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
Golf Cabriolet 2,0 TDI BMT 81 kW EU6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
Golf 2,0 TDI BMT 110 kW EU6, sexväxlad manuell
Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion BMT 162 kW EU6, sjuväxlad DSG
Passat Variant 2,0 TDI SCR 4Motion BMT 176 kW EU6, sjuväxlad DSG
Passat Variant 1,4 TSI ACT BMT 110 kW EU6, sexväxlad manuell
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066