Garantijobb ger 51 procent i snittförlust för fria verkstäder
I studien, som pågått tillsammans med en oberoende konsult i drygt ett år, har 17 verkstäder deltagit. De är anslutna till någon av de fyra största verkstadskedjorna Autoexperten, BDS, Meca och Mekonomen.
– Verkstäderna blir bara ersatta med hälften av de begär, konstaterar MRF:s servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boje som har klockat totalt 48 reklamationsjobb.
Den utbetalade ersättningen jämfördes med tidsåtgången för kundmötena, beställningarna av nya delar, teknikerjobben och garantiavvecklingen. Ersättningen som betalades ut visade sig på sin höjd motsvara tiden för arbetet.
Ett följdproblem som uppdagades var att utbytta reklamerade delar ibland blev liggande i kedjebutiker innan de hamnade hos leverantörerna. Och när de väl kom fram dit de skulle – medan fakturorna legat som kundfordring i bokföringen – blev det inte sällan avslag.
Reklamationer under garantitiden uppges ofta röra turboaggregat, kopplingar, vattenpumpar, bromsskivor, hjullager, framvagnsdelar och avgassystem.
Med studien har Joachim Due-Boje velat blottlägga hur det ligger till, trots att flertalet kedjeverkstäder inte är medlemmar i MRF. Från SFVF:s sida säger Bo Ericsson i Motorbranschen bland annat:
– En viss storkundsrabatt är väl skäligt att lämna till kedjorna, kanske runt 15 procent. Men mer än så har inte verkstäderna råd att ge.
MRF:s resultat har lett till att Joachim Due-Boje börjat sammanställa ett förslag till ”anständighetsnivå” för garantiarbeten över huvud taget.
Så här gjordes studien: Undersökningen pågick under sex månader. 17 verkstäder, anslutna till Autoexperten, BDS, Meca och Mekonomen, med geografisk och storleksmässig spridning, men flertalet mindre med tre till åtta anställda, ställde sina verkstäder till förfogande. En oberoende revisionskonsult granskade slumpvisa garantiarbeten, totalt 48 arbetsorder, utförda av erfarna tekniker. Tidsåtgången sattes i relation med ersättningarna från kedjorna och jämfördes med verkstädernas ordinarie timdebitering som varierade mellan 640 och 950 kronor och snittade på 850 kronor. För den tid som kedjorna godkände låg ersättningen mellan 420 och 675 kronor.