23948sdkhjf

Rostskyddskontroll är en serviceåtgärd

Enligt gällande lagstiftning får inte en garanti (oavsett om man väljer kalla garantin för – t ex nybilsgaranti, förlängd garanti eller rostskyddsgaranti) som lämnas vid försäljningen av en ny bil villkoras av att bilen ska servas på ett speciellt ställe, t ex en auktoriserad verkstad, för att garantin ska gälla. Alla garantier som lämnas vid försäljningen av en ny bil gäller oavsett vilken verkstad som utfört servicen under förutsättning att verkstaden utfört ett fackmässigt arbete. En rostskyddskontroll är en serviceåtgärd.

Men så fungerar det inte alltid. En verkstad, som varit auktoriserad, fick av generalagenten veta att man i fortsättningen, efter att auktorisationen upphört, ska hänvisa bilägare med det aktuella märket att göra sin service och rostskyddskontroll hos annan auktoriserad märkesverkstad.

Det upprörde förstås verkstadsägaren och även den fristående kedja som verkstaden tillhör. Man begärde besked av generalagenten. Om denne vidhöll sin ståndpunkt skulle en anmälan att ske till Konkurrensverket.

Dock kom det ett svar från generalagnten: ”Det vi menade var att det ofta missas att göra rostskyddskontroll när man gör sin service och då får man problem med garantin gällande rost.”

-Att man agerar på detta sättet är tyvärr något som tyvärr är allmänt förekommande. Men detta är helt enkelt, oavsiktlig eller avsiktlig, felinformation i branschen. Reglerna är kristallklara. säger Bo Ericsson ,vd för SFVF.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063