Nya E-Klass tar viktiga steg mot autonom körning
Redan 2007 presenterade Mercedes-Benz sin dödvinkelassistent som med ljus och ljudsignaler uppmärksammar föraren på trafikanter och hinder i just döda vinkeln. Sedan 2010 har systemet också automatiskt kunnat bromsa in om föraren varit på väg att byta fil trots eventuella hinder.
Nu tar Mercedes-Benz ännu ett steg mot säkrare filbyten genom att göra det möjligt för bilen att byta fil automatiskt. Systemet heter Active Lane Change Assist och ingår i det nya DRIVE PILOT konceptet.
Systemet som får premiär i nya E-Klass märker om föraren aktiverar sin blinkers i mer än två sekunder i farter mellan 80 och 180 km/tim. Det ger en signal till bilen om att det är dags att undersöka om det är fritt fram att byta fil, vare sig det är åt höger eller vänster. Med hjälp av kameror och radarsystem läses omgivningarna av och bilen byter sedan fil när det är säkert. Systemet känner av medtrafikanternas placering och hastighet och anpassar sig efter detta så att filbytet sker så mjukt och säkert som möjligt.
Filbytesassistenten fungerar om
Blinkers är på under mer än två sekunder
Systemet hittar ledigt yta inom tre sekunder
Steering Pilot är aktiverad
Bilen framförs på flerfiliga vägar av motorvägstyp (kategoriserade enligt navigationsmodulen i COMAND Online).
Stereo-kameran ser en separat fil parallellt med den som bilen körs i
Farten är mellan 80 och 180 km/tim
Med Drive Pilot och Active Lane Change Assist fortsätter Mercedes-Benz att sätta nivåerna för säkerhetsutrustning i bilbranschen. Från de första ABS-bromsarna i världen 1978, till ESP 1995 och adaptiv farthållare med bromsassistens 2006. Målet är att inte bara göra bilarna säkrare vid en krock – utan att minska antalet olyckor i trafiken.