Under 2016 startar Godkänd Bilverkstad
Den kvalitetsverifierande branschöverenskommelsen Godkänd bilverkstad är en konsekvens av den kritik, krav på kvalitetsförbättringar, som branschen fått från media och myndigheter.
- Det finns en tydlig orsak till att vi sätter kvalitetsarbetet främst – branschen har dessutom gett ett löfte till finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund om att skärpa sig för att undvika lagstiftning, säger Thomas Engström, vd för kvalitetskontrollorganisatione n Kontrollerad Bilverkstad, KBV, och rådgivande part till MRF och SFVF i arbetet med branschöverenskommelsen Godkänd bilverkstad.
Thomas Engström berättar att han tillsammans med Jan Olvenmo från MRF:s lack- och bilskadesektion kommer att förklara varför branschen måste prioritera kvalitetsarbetet – varför Godkänd bilverkstad och riktlinjer för skadeverkstäder tagits fram.
- Vi kommer att gå igenom innehåll och framför allt lyfta fram det som är nyttigt med branschöverenskommelsen och riktlinjerna.
- Specifikt för Godkänd bilverkstad är att det finns en tydlig målbild som branschen måste klara av att nå för att undvika ett eventuellt myndighetsingripande, berättar Thomas Engström på KBV.
MRF:s Jan Olvenmo kommer att fokusera sin seminariedel på kvalitetsarbetet inom bilskadereparationer och branschprojektet Säkra reparationer.
- Vi måste bli bättre än de 57 procent fel som trafikförsäkringsbolagens undersökning tidigare visat. Idag tror jag att vi ligger kring 40 procent, vilket i sig är en förbättring men långtifrån godkänt.
- Därför är kvalitetsarbetet så viktigt för hela branschen, och vi vet utifrån erfarenhet att det finns inga skillnader mellan stora och små verkstäder, märkesauktoriserade eller allbil, storstad och landsort, säger Jan Olvenmo.
MRF:s andra seminarium under Autogloben handlar om vilka ”verktyg” som krävs för att skapa en lönsam och kundpopulär bilverkstad. Det är Peter Steiner från TrainingPartner Nordic som kommer att berätta om dessa.