23948sdkhjf

Nya VW RX Sweden siktar på VM-guld i rallycross 2016

Volkswagen vill vinna VM-guld i rallycross. För att nå det målet slår Volkswagen Team Sweden och Marklund Motorsport ihop sina verksamheter. Med Johan Kristoffersson och Anton Marklund bakom ratten i var sin VW Polo Super Car siktar nystartade Volkswagen RX Sweden på dubbla titlar 2016.
Det är två av sportens absolut starkaste team som nu gör gemensam sak i sin strävan att nå hela vägen till toppen. Marklund Motorsport blev tvåa i såväl förar-VM som teammästerskapet 2014 och i år erövrade Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, en seger och ytterligare fyra pallplatser på sin väg mot bronsplatsen i mästerskapet.

– Volkswagen Motorsport är positiva till sammanslagningen som sker på initiativ av teamen själva. Ett samarbete mellan Marklund Motorsport och Volkswagen Team Sweden kommer att stärka Volkswagens ställning i en av motorsportens just nu snabbast växande grenar. En samlad kompetens kommer att skapa goda möjligheter till ytterligare framgång i sporten, säger Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, välkomnar också den gemensamma satsning de svenska teamen nu genomför.
– Konkurrenssituationen i rallycross-VM kräver kreativa lösningar för att nå de framgångar såväl Marklund Motorsport som Volkswagen Team Sweden, och vi som samarbetspartner, eftersträvar. Med en gemensam satsning är vi övertygade om att teamet med Johan Kristoffersson och Anton Marklund som förare ska kunna vara med och konkurrera allra längts fram i mästerskapet, säger han.

Projektet Volkswagen RX Sweden har ingen direkt koppling till Volkswagen Motorsport utan sker i samarbete med Volkswagen Sverige. Bakom fusionen och den blågula satsningen med två svenska förare står teamcheferna Jan Marklund och Tommy Kristoffersson.

– Vi diskuterade en sammanslagning redan i fjol, men då kom vi aldrig till skott. Nu blir planerna verklighet och jag ser verkligen fram emot vad vi ska kunna uträtta nu när vi slår ihop våra verksamheter och fokuserar vår VM-satsning på två bilar. Vi är två team som är i topp i mästerskapet och som både vunnit tävlingar och tagit medaljer. Nu spetsar vi till Volkswagens satsning och vårt gemensamma mål 2016 är väl ganska givet, säger Jan Marklund,

Tommy Kristoffersson förtydligar ambitionen med Volkswagen RX Sweden ytterligare.
– Med Volkswagen representerar vi ett starkt varumärke där vi utmanar om titlar i ett officiellt FIA-mästerskap i en sport på stark frammarsch. Det kräver en kraftsamling. Med sammanslagningen når vi den stabila plattform av infrastruktur och kompetens som krävs för en professionell och långsiktig satsning, säger han.

Volkswagen RX Sweden ingår Högkammen-koncernen som ägs av Jan Marklund och Susanne Nygren. Högkammen tillför ekonomisk stabilitet till projektet.

Tommy Kristoffersson kommer att vara general manager för det nya teamet och till team manager är österrikaren Michael Schneider, som haft samma uppgift i Marklund Motorsport den här säsongen, utsedd.
– Genom sammanslagningen skaffar vi oss bra sportsliga förutsättningar och personligen ser jag mycket fram emot att få med våra förare, ingenjörer och mekaniker i arbetet med att forma och utveckla teamet. Ambition, passion och lagarbete blir ledord, säger Kristoffersson.

Initialt kommer byggnationen av teamets nya bilar att drivas från Marklund Motorsports lokaler i Boliden. När säsongen närmar sig kommer verksamheten, av geografiska skäl, att flyttas till Arvika där Kristoffersson Motorsport är baserat.

2016 års VM-kalender omfattar 12 deltävlingar i 11 länder. Efter premiären i Portugal i mitten på april väntar en tävlingsintensiv maj månad med tre race. Hösten blir också kompakt med dubbla tävlingar både i september och oktober.

– Kalendern och avståndet mellan tävlingarna gör att vi knappast hinner hem med bilar och utrustning mer än ett par tre gånger under säsongen, konstaterar Marklund, som avslöjar att det nystartade teamet kommer att lägga mycket resurser på tester.
– Vi kommer att ha en separat testenhet med tävlingsbil, personal och trailer som kommer att leda vårt utvecklingsarbete. Konkurrensen i rallycross-VM blir tuffare och tuffare och för att ha en chans att vinna mästerskapet måste man förbättra och optimera materialet hela tiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078