Sveriges 66:e Gulf-station öppnar i Säffle
Gulf-stationerna återkom på den svenska marknaden 2013, efter att ha varit borta sedan 1984. Nu expanderar kedjan i snabb takt över hela Sverige. Det etableras i genomsnitt två Gulf-stationer i månaden. Gemensamt för alla stationer är att de drivs av fristående entreprenörer som tidigare drivit stationen under annat varumärke, eller har haft en trafikbutik med automatpumpar utanför.
I Säffle har verksamheten drivits som en Frendo trafikbutik med automatpumpar från Statoil utanför. Som Gulf blir det nu åter en fullservicestation med både bränsle och butik. Jan Olsson som varit i branschen sedan 1982 berättar att det känns bra att kunna skylta om till Gulf:
– Att ha en butik i anslutning till en automatstation är inte optimalt, framförallt när kunderna inte kan betala bränslet i butiken. Då är det svårt att konkurrera med andra stationer där butiken och bränslet är mer integrerade. I och med att vi nu blir Gulf försvinner det hindret. Nu kan vi ge kunderna full service och själva bestämma mer av helheten, säger han.
Tanken med Gulf är att det ska kännas som i gamla tider, när stationspersonalen alltid var redo att hjälpa till med tankning, fönsterputs, oljepåfyllning och byte av torkarblad. Ett lokalt anpassat utbud i butikerna ska också bjuda på de bästa kundupplevelserna. Samtliga stationer i Gulf-kedjan drivs under mottot ”Där service fyller tankarna”.
– Bilister vill ha bättre service när de tankar och handlar i trafikbutikerna. När andra automatiserar och tar bort service, då ökar vi den personliga servicen. Våra Gulf-stationer ägs av fristående entreprenörer, som Jan Olsson, som drivs av att göra sina kunder nöjda, säger Anders Huss, vd för EMAB som driver Gulf-kedjan.