Ny lag och ny instruktion för ARN
Motorområdet är ett av de vanligaste områdena där tvister prövas i ARN. Detta gäller för Motorområdet:
Värdet av det man kräver ska uppgå till minst 1 000 kr. Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till företaget.
ARN prövar tvister om nya och begagnade bilar, motorcyklar, mopeder, husvagnar, husbilar, trädgårdsmaskiner, tillbehör som däck med mera och reparation och service.
ARN kommer att pröva fler typer av varor och tjänster, t.ex. värmpumpar och lotterier.
Värdegränsen har sänkts för tvister som rör elektronik från 1 000 kr till 500 kr. Värdegränsen för tvister som rör flyg-, tåg-, båt- och busspassagerares rättigheter enligt ett antal EU-förordningar sänks också från 1 000 kr till 500 kr. Övriga värdegränser är oförändrade.
Konsumenten får längre tid på sig att skicka in en anmälan till ARN – från sex månader till ett år.
ARN ska i normalfallet avgöra en tvist inom 90 dagar efter det att ärendet är klart för avgörande.
ARN ska försöka få parterna att komma överens (förlikning).
ARN ska genomföra förtroendeskapande åtgärder i förhållande till näringslivet.
Branschfinansierade tvistlösningsnämnder kan få pröva konsumenttvister i stället för ARN. Först ska de godkännas av Kammarkollegiet. Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd kommer att ansöka om sådant godkännande så snart lagen trätt i kraft.
Om företaget inte godtar en reklamation är företaget skyldigt att informera konsumenten om dels ARN:s (eller en godkänd branschnämnds) webbadress och postadress, dels om företaget tänker medverka i tvistlösningsförfarandet eller inte. Detta framgår av lagens informationsbestämmelser(11 §). Ett företag som inte lämnar informationen kan drabbas av marknadsrättsliga sanktioner (13 §). Konsumentverket har ansvar för att reglerna följs.
Att företaget informerar konsumenten eller ARN om att det inte kommer att medverka i tvistlösningsförfarandet gör inte att ARN är förhindrad att pröva tvisten. ARN prövar tvister oavsett om det anmälda företaget går med på det eller inte. Om företaget inte svarar på ARN:s begäran om svar hanteras tvisten ändå. I sådant fall rekommenderar ARN företaget att ge konsumenten vad han eller hon begär. Så fungerar det i dag.
Lagen säger också att ett företag som är etablerat inom EU och som ägnar sig åt e-handel ska ha en länk till EU-kommissionens "onlineplattform" på sin webbplats. Plattformen ska ge konsumenter och företag en ingång för prövning av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Konsumenter ska kunna lämna in klagomål på alla officiella EU-språk.
ARN saknar dock i dagsläget närmare uppgifter om exakt när och hur företagen ska länka till onlineplattformen. I Sverige är Konsument Europa kontaktpunkt för tvistlösning online och har störst kännedom om utvecklingen av plattformen. ARN har täta kontakter med Konsument Europa och kommer att uppdatera informationen på ARN:s webbplats fortlöpande.