Volvo Cars sålde över 500 000 bilar 2015
Rekordresultatet understryker styrkan i Volvo Cars pågående operationella och finansiella omstrukturering. Resultatet stödjer också företagets nya produktstrategi, som förstärktes ordentligt med den kraftiga försäljningsökningen under senare delen av 2015 tack vare lanseringen av nya Volvo XC90.
Volvo Cars rapporterar starka resultat från företagets samtliga tre globala kärnregioner. Försäljningen i Europa ökade med 10,6 procent till 269 249 sålda bilar. Det motsvarar 53,5 procent av den totala försäljningsvolymen. Volvos pånyttfödelse i USA stärktes med en försäljningsökning på 24,3 procent under 2015. Försäljningen i Kina stod stilla, men visade en uppåtgående trend mot slutet av året med en ökning på 11,4 procent i fjärde kvartalet.
De stigande försäljningstrenderna förväntas fortsätta under 2016.
Den andra modellen i Volvos nya program – Volvo S90 – kommer att visas för allmänheten på Detroits internationella bilsalong (NAIAS) och försäljningen i USA startar under våren. Om fyra år kommer Volvo ha förnyat hela sitt modellprogram.
- Jag är mycket nöjd med att kunna rapportera ett rekordresultat för 2015, säger vd Håkan Samuelsson.
- Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kan Volvo nu påbörja den andra etappen av sin globala omvandling. När den är slutförd kommer Volvo inte längre att vara en liten spelare på den globala bilmarknaden. Fler rekord kommer att slås under de kommande åren.
Den andra etappen av Volvos omvandling saknar inte mål.
Under de nästföljande åren kommer Volvo Cars fortsätta att repositionera sitt varumärke för att framgångsrikt kunna tävla med globala konkurrenter. Företaget fortsätter förnya sin affärsverksamhet i USA och utveckla sin globala biltillverkning. På medellång sikt kommer Volvo Cars fortsätta att växa i Kina, dubblera sin marknadsandel i Europa, och öka sin försäljning globalt till 800 000 bilar. Volvo Cars kommer att introducera ett helt nytt modellprogram, införa sin nya motorteknologi samt bibehålla sin position som ledare inom bilsäkerhet och självkörande bilar.
Under nästföljande år kommer Volvos större 90- och 60-seriebilar att bygga på Scalable Product Architecture (SPA). Volvo kommer också att implementera en global strategi för sina mindre bilar genom att introducera den kvalitet och de tekniska lösningar som finns tillgänglig genom SPA på mindre bilar inom Compact Modular Architecture (CMA).
Volvo Cars kommer i framtiden att befästa sin position som en ledande tillverkare av hybridbilar genom en serie av fyra och trecylindriga hybridmotorer som erbjuder prestanda och utsläpp i världsklass.
Företaget kommer också för första gången att utveckla en helt elektrisk bil. På medellång sikt förväntar sig Volvo att minst tio procent av den årliga försäljningen består av elektrifierade fordon.
Volvo Cars har gjort betydande framsteg sedan det förvärvades av Zhejiang Geely Holdings 2010, inte minst genom sin ökande globala tillverkning. Årets tillkännagivande av företagets nya fabrik i South Carolina, USA innebär att Volvo nu har industriell närvaro i tre globala kärnregioner – Asien, Europa och USA.
-------------------------------