23948sdkhjf

Renault-Nissan satsar på smart teknik för självkörande bilar

Världens fjärde största bilkoncern bekräftar tidsplan fram till 2020 för självkörande bilar och uppkopplingslösningar
De båda företagen har kraftigt lyckats sänka antalet svåra trafikolyckor – och ny teknik kommer göra bilarna ännu säkrare
Bilkoncernen anställer ny chef med globalt ansvar för uppkopplingsteknik och uppkopplade tjänster
Renault-Nissan Alliance kommer under de närmaste fyra åren att lansera fler än 10 fordon med smart teknik för självkörande bilar.

Den världsomspännande bilkoncernen bekräftade i dag att man fram till 2020 kommer att lansera ett antal självkörande bilar i USA, Europa, Japan och Kina. Tekniken kommer att placeras i vanliga serietillverkade bilar till ett överkomligt pris.

Dessutom kommer Renault-Nissan lansera en rad nya appar som kommer att göra det enklare för kunderna att koppla upp sig mot jobbet, sociala nätverk och underhållning.

”Renault-Nissan Alliance är starkt engagerad i arbetet med att nå de båda uppställda målen ”zero emissions and zero fatalities” – dvs. att få ner utsläppen och antalet döda i trafiken till noll”, sa Carlos Ghosn, Chairman och CEO för Renault-Nissan Alliance, vid ett tal på Renault-Nissan Silicon Valley Research Center. ”Det är av den anledningen vi utvecklar smart teknik för självkörande bilar och för uppkopplingstjänster och kommer att sätta den i vanliga, massproducerade fordon på tre kontinenter.”

När det gäller utsläppsfria bilar, intar Renault-Nissan redan en ledande ställning – och försprånget är stort. Renault-Nissan Alliance har redan sålt nästan 300.000 helelektriska bilar sedan den allra första Nissan LEAF levererades i San Francisco i december 2010.

Både säkerheten och effektiviteten har ökat dramatiskt för bilar från Renault-Nissan Alliance. Så har t.ex. antalet allvarliga olyckor och sådana med dödlig utgång för Nissan minskat med 61% på den japanska hemmamarknaden under de senaste 20 åren, och motsvarande siffror för Renault-bilar i Frankrike visar en minskning på 80% av sådana olyckor på 15 år.

Självkörande bilar kommer att minska antalet förarrelaterade misstag ytterligare – sådana fel ligger bakom upp till 90% av alla dödsfall i bilolyckor.

Under 2016 kommer ”Single-lane control” att introduceras – en lösning som gör att bilen på ett säkert sätt själv kan köra på motorväg, även när trafiken är tät och ryckig. 2018 kommer Renault-Nissan att lansera bilar med ”Multiple-lane control” som själv kan undvika faror och byta fil på motorväg. Och 2020 kommer vi att få stifta bekantskap med ”Intersection autonomy” som på egen hand lotsar bilen genom korsningar och tät stadstrafik, utan att föraren behöver ingripa.

Senare i år kommer Renault-Nissan Alliance att lansera en ny app (för mobila enheter) som gör det möjligt att interagera med bilen på håll. Nästa år introducerar koncernen sitt första ”Alliance Multimedia System”. Detta bjuder på nya multimedia- och navigationsfunktioner liksom på förbättrad smartphone-integrering och trådlös uppdatering av kartmaterialet. 2018 kommer Renault-Nissan Alliance ”Connectivity & Internet of Things”-plattform att ha stöd för den nya finessen ”Virtual Personal Assistant”, både för privat- och företagskunder.

All den smarta teknik för självkörande bilar som de båda företagen ställer till förfogande, kommer att finnas som tillval för kunderna.

2014 lät Renault-Nissan ”slå ihop” de båda företagens konstruktionsavdelningar med varandra. Ingenjörerna på Renault resp. Nissan samverkar som ett team, detta för att minska risken för dubbelarbete vid utvecklingen av nästa generations teknik. De lösningar som ingenjörerna på Renault och Nissan utvecklar tillsammans, står sedan till buds att använda för båda företagen i de modeller tekniken anses relevant för kunderna.

Man kan med andra ord säga att konstruktörerna på Renault-Nissan tagit fram en verktygslåda som innehåller både hårdvara och mjukvara. Produktteamen från Renault, Nissan, Infiniti och andra märken inom företagsgruppen kan välja de applikationer de anser lämpliga för just sina modeller. Genom samarbetet inom avancerad forskning och utveckling, kan Renault-Nissan både arbeta effektivare och sänka kostnaderna och på så sätt erbjuda sina kunder ett högre mervärde.

Renault-Nissan har en budget för forskning och utveckling på ungefär 43 miljarder kronor. Denna världens 4:e största bilkoncern - 1 av 10 bilar på världsmarknaden kommer från Renault-Nissan - har forskningsavdelningar i Atsugi (Japan), Guyancourt (Frankrike), Farmington Hills (Mich., USA) och Sunnyvale (Calif., USA). Dessutom har Renault-Nissan stora teknikcenter i bl a Indien, Brasilien, Rumänien, Turkiet och Kina.

Renault-Nissan Alliance tillkännagav i dag också att man tillsatt en teknikchef, Ogi Redzic, som i egenskap av Alliance Senior Vice President kommer att leda arbetet med bilkoncernens teknik för självkörande bilar och uppkopplingslösningar och -tjänster.

Redzic har tidigare innehaft befattningar på Nokia, NAVTEQ, Motorola och på startup-företaget cyberPIXIE som arbetar med trådlös kommunikation. Närmast kommer han från en post som Senior Vice President, Automotive på Nokia HERE där han var chef för Automotive Business Group. Redzic, som tillträder sin tjänst omgående, kommer att vara stationerad i Paris och ansvara för teamen i Frankrike och Japan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065