Ny metod kan halvera chassivikten i morgondagens bilar
Dr Christian Koroschetz, Director Technology Development på AP&T, ser en stor potential för den nya metoden.
– Målet är att chassidelar som idag görs av stål eller formgjuten aluminium istället ska kunna tillverkas av aluminiumplåt i en ny process – PressFormHardening – som ger en betydligt lägre vikt. Projektets beräkningar visar att chassivikten skulle kunna halveras om den nya metoden tillämpades fullt ut på nya bilar.
Men för att det ska bli verklighet krävs en kostnadseffektiv produktionsprocess som också säkerställer att delarna verkligen får alla de egenskaper som eftersträvas. Styrka, hållfasthet och stabilitet får inte äventyras. Projektdeltagarna räknar med att ha en färdig produktionslinje för testtillverkning framme inom fyra år. Fram till dess återstår en omfattande utveckling av material, formningsteknik och process.
I projektet kommer AP&T bland annat att bidra med sitt kunnande inom verktygs- och processutformning. Man kommer också att ansvara för att ta fram en fullskalig produkt-ionslinje för tillverkning av testdelar. Som en del i samarbetet finns nu en av SINTEF:s metallurger på plats hos AP&T i Ulricehamn, Sverige.
– Med sina specialistkunskaper om aluminium kompletterar Knut Erik Snilsberg vårt R&D-team på ett väldigt bra sätt, säger Christian Koroschetz.
Bildtext:
AP&T:s R&D-team är med och utvecklar en ny formningsmetod för aluminium som kan göra morgondagens bilar lättare och bränsleeffektivare. Från vänster Otto Kragt (Deve-lopment Engineer, R&D), Lars-Olof Jönsson (Project Manager, R&D), Knut Erik Snilsberg (MSc Metallurgy, SINTEF), Dr Christian Koroschetz (Director Technology Development).