Vilseledande information om elbilar och hybrider skapar oro
Detta sedan pressuppgifter på tisdagen gjorde gällande att Elchock skulle vara en dold olycksrisk i elbilar.
Lars Hoffman på SP har tillsammans med Autoliv, Volvo, MSB, Umeå Universitet, Presto m.fl. tagit fram en vägledning för potentiella riskfaktorer för bl a räddningstjänsten (se länk)
-Att gång på gång se hur bilägare och bilverkstäder ska bli uppskrämda för att vissa inte har sakkunskap och därmed ger vilseledande information gör mig irriterad, säger Bo Ericsson.
SFVF vill nu ge alla rätt information avseende elbilar och hybrider, nedan är rätt information.
Chassit kan inte bli strömförande och ge livsfarliga elchocker efter en krock med en elbil.
Till skillnad från det vanliga 12-voltsbatteriet är traktionsbatteriet, som driver fram fordonet, inte jordat i chassit. Vid en krock bryter dessutom elbilens säkerhetssystem kopplingen mellan traktionsbatteriet och drivlinans kraftelektronik.
Batteriet har ingen elektrisk potentialskillnad mot omgivningen. Eftersom det inte finns någon potentialskillnad, spänning, kan man utan risk röra vid fordonet.
Inte ens om säkerhetssystemet fallerar och ledande föremål kortsluter batteriets båda poler kan man få en stöt, enligt Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon på SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, i Borås. Traktionsbatteriet har en inbyggd smältsäkring som då hanterar felströmmen och brinner av.
http://www.fordonsverkstader. se/wp-content/uploads/2014/05/ e-fordons-Potentiella- Riskfaktorer-vid-Trafikskadeh% C3%A4ndelse-FFI-projektet-R% C3%A4ddningskedjan-20140331. pdf
bild: Bo Ericsson, SFVF