För tidigt byte till sommardäck äventyrar trafiksäkerheten
– Skälet till den förändrade bytesintervallen är miljö, men inga andra konsekvenser har övervägts. Det är väldigt negativt för bilverkstäder och bilägare, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och fortsätter:
– Vinterhjulskraven skapar stora problem och fördyrar samtidigt för både bilägare och verkstäder. Som en följd av detta resulterar det i arbetsmiljöproblem, en marknad där svartjobb gynnas samt att den tvingande Konsumenttjänstlagen i princip blir omöjlig att följa. Allt detta gör det svårare att uppnå nollvisionen.
SFVF, som representerar 2 000 verkstäder i Sverige, får löpande samtal om att arbetsbördan har blivit helt orimlig sen dubbdäcksanvändandet förkortades. Verkstäder tvingas extraanställa och tvingas utöka öppettiderna till bland annat helger. Detta medför hög kostnad och låg intäkt.
– Personalen är stressad och tvingas till många tunga lyft – ett standardhjul väger ca 20 kg. Det betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil och i snitt skiftar en mekaniker minst tre bilar i timmen. Detta leder till ökade sjukskrivningstal, säger Bo Ericsson.
På parkeringsplatser, köpcentrum och andra ställen dyker det upp små tält där hjulskifte sker. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor.
– Personerna som utför svartarbetet saknar dessutom ofta kompetens vilket leder till fler olyckor och nollvisionen äventyras.
Reklamationer och garantiåtgärder, där Konsumenttjänstlagen gör gällande att dessa arbeten måste ske skyndsamt, halkar efter.
– Detta resulterar i sin tur i att verkstäderna riskerar hamna i dröjsmål, med skadestånd som följd, på grund av att lagen inte kan efterlevas, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF.
Trots en del svartarbete blir det även orimligt långa väntetider för bilägare som vill utföra service och reparationer på sina bilar. Detta eftersom verkstäderna under denna period måste ägna all tid åt att skifta hjul istället.
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon.
– Tyvärr är det tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem. Mängder av bilägare åker idag runt med felaktiga odubbade däck och tror det är året-runt-däck, säger Bo Ericsson.
SFVF:s krav:
För att klara både arbetsmiljö i berörda företag, yttre miljö i vinterväglag och att uppnå nollvisionen behövs därför den tillåtna tiden för dubbdäcksanvändning åter utökas till att gälla till den första maj.