23948sdkhjf

En besvärlig nyckelfråga för verkstan

Fråga:

Jag driver en verkstad och härom dagen råkade jag ut för en kund helt utom verklighetsförankring och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Jag fick in en bil för byte av rostiga länkarmar bak och rostig framvagnsbalk, samt släcka 2:or. Reparatören tar in bilen byter länkarmarna bak ,övre höger och vänster. Sedan när han ska ta framvagnsbalken ser han hur rostig den är samt knackar bort rosten på densamma med följd av att det blir hål i framvagnen.

Han kommer in till mig och säger att detta går ej att laga utan att den måste bytas. Här kommer ett missförstånd mellan mig och reparatören när jag frågar honom om det går att köra bilen, han svarar ja med grunden av att han menar för egen maskin ut ur garaget, jag som kundmottagare uppfattar att han menar att bilen går att köra på väg.

Kunden ringer frågar om bilen är klar och jag förklarar för honom att framvagnen måste bytas men han kan åka tills vi får hem den, samtidigt får han en offert på hela reparationen och godkänner densamma på 11 000.- och betalar 3 000.- i förskott

Dagen efter ringer kunden och säger att framvagnen säckat ihop, jag skickar en bärgare omgående samt att jag tillhandahåller med gratis lånebil tills hans bil är klar med fritt drivmedel.

Allt detta på nationaldagen och kunden skriker/pratar oavbrutet högljutt så att ingen annan ska få komma till orda.

När han nu kommer och ska hämta bilen har jag reducerat offerten med 2 000:- som plåster på såret.

In kommer kunden och skriker var är min bil, ja den står där ute säger jag och följer med honom ut och visar den. Var är nycklarna säger han, dom är i nyckelskåpet säger jag, vi tar dom med betalningen.

Jag har inga pengar med mig säger kunden, ja då får du ta lånebilen och åka och hämta pengar då säger jag. Jag ska fan ha min bil säger han, nej säger jag varsågod här är nycklarna till lånebilen, han tar dom och jag går in.

Efter 5 minuter tittar jag ut och ser lånebilen fortfarande står kvar men kundbilen är borta, han har sonika haft reservnycklar med sig och tagit bilen med sin egen nyckel. Nyckeln till lånebilen har han slängt på golvet i lånebilen.

Nu till frågan hur går jag vidare, jag kan ju inte åka hem till honom och ta tillbaka bilen med våld. Jag är ingen sådan människa fast jag mycket väl hade velat sätta ett basebollträ i pannbenet på honom

Svar:

Det är inte lätt när kunden sticker iväg med hjälp av reservnyckeln och tyvärr kan du inte hämta tillbaka bilen som du skriver. Då ni har ett avtal om reparation får kunden lov att betala. Skicka påminnelsefaktura till kunden med betalningsfrist omgående. Betalar inte kunden är det en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden som gäller. Detta kan du använda som påtryckningsmedel redan i påminnelsefakturan. Att ni lämnat ut bilen som var trafikfarlig är väl inte något att rekommendera men detta undantar inte kunden från att betala och ni har gjort vad ni kan med att ersätta kunden för detta.

Med vänlig hälsning

Ulf Stefansson

Jurist

Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063