Han ska utveckla lastbilar som passar kvinnor
– Transportbranschen har traditionellt utformats av män för män. Idag finns det ett ökat intresse från kvinnor att söka sig till branschen men lastbilen är ibland ett hinder, säger Dag Balkmar, forskare i genusvetenskap vid Örebro universitet.
Idag är mallen för en lastbilschaufför en 40-årig man utan funktionshinder och det är inte bara kvinnor som kommer ha nytta av förändringarna.
– Om man är kort kan det idag vara svårt att köra en lastbil. Eller om man har ett funktionshinder. Går det att vara lastbilschaufför om man saknar en kroppsdel? I en förstudie har vi tittat på behovet av lastbilar i Syrien efter kriget till exempel. Kan vi anpassa dem så att människor som skadats i kriget ändå kan köra?
Men det handlar inte bara om vilka kroppar Volvo bygger lastbilar för utan projektet kommer också handla om säkerhet.
– När kvinnor övernattar i lastbilen och inte känner sig trygga i området kan det vara en fördel om funktioner som toalett och dusch kan byggas in i lastbilen istället för att finnas i närområdet.
Forskarna kommer inte studera Volvos produkter direkt utan öka normförståelsen om hur företaget använder så kallade personas. De används av Volvo för att skapa en konkret bild av olika förares behov och egenskaper när de tar fram nya produkter. Om dessa mallar blir mer inkluderande kan även branschen bli det.
– Problemet är att dagens personas i hög grad följer etablerade normer, den manliga modellföraren utmanas inte, och det begränsar Volvos innovationsförmåga, avslutar Dag Balkmar.