Toyota är tillbaka i rally-VM med Yaris WRC
Över ett år med tusentals timmars utvecklingsarbete och tester ligger bakom de tävlingsbilar som nu är i stort sett klara för den första deltävlingen i Monte-Carlo om drygt en månad.
Yaris WRC är byggd helt i enlighet med FIAs tekniska reglemente för 2017 och tillhör den nya generation rallybilar som kommer att tillföra en ny dimension till denna motorsportens toppserie. Under huven har Toyota-bilarna en 1,6-liters direktinsprutad turbomotor på över 380 hästkrafter som driver alla fyra hjulen via en 6-stegad växellåda.
Inför säsongen 2017 har Toyota Gazoo Racings teamchef Tommi Mäkinen kontrakterat ett helfinskt team av förare och kartläsare:
Jari-Matti Latvala är försteförare, och kör tillsammans med kartläsaren Miika Anttila. Jari-Matti Latvala är en mycket rutinerad rallyförare som debuterade som 17-åring i rally-VM 2002. Han har 169 starter och 16 WRC-segrar i ryggen.
Andreförare är Juho Hänninen, som tävlar för Toyota Gazoo Racing WRC tillsammans med kartläsaren Kaj Lindström. Även Juho Hänninen har lång rallyerfarenhet och har aktivt medverkat i utvecklingen av Yaris WRC-bilen ända från början.
Som testförare har teamet kontrakterat 2016 års WRC 2-vinnare Esa-Pekka Lappi, som kommer att köra tillsammans med kartläsaren Janne Ferm.
Den första deltävlingen i 2017 års WRC-mästerskap är Rally Monte-Carlo, som körs den 20–22 januari. Den 10–12 februari har svenskarna chans att se Toyotas nya rallybilar tävla i Svenska Rallyt i Värmlandsskogarna.
-----
Toyota Yaris kommer i högprestandaversion
I samband med presentationen av Yaris WRC avslöjade Toyota planerna på en återkomst på marknaden för lite vassare modellversioner. Deltagandet i rally-VM syftar inte bara till att skaffa kunskaper för ytterligare förbättringar av Toyotas vardagsbilar, utan utgör också basen för en utvidgning av Yaris-familjen med en mer prestandainriktad version.
-----
Tekniska fakta Toyota Yaris WRC
Motor
Typ: 4-cylindrig turbomatad direktinsprutad radmotor
Cylindervolym: 1,6 liter
Max effekt: Över 380 hästkrafter
Max vridmoment: Över 425 Nm
Borrning/slag: 83,8 mm / 72,5 mm
Insug: 36 mm, enligt FIAs reglemente
Transmission
Växellåda: 6 växlar, hydraulisk växling
Fördelning: 4-hjulsdrift, 2 st mekaniska differentialer, aktiv centerdifferential
Koppling: Dubbel sintrad koppling
Chassi/fjädring
Fram/bak: Macpherson
Fjädringsväg: Hemlig
Styrning: Hydraulisk kuggstångssstyrning
Bromssystem: Grus: 300 mm luft- och vätskekylt, Asfalt: 370mm luft- och vätskekylt
Mått och vikt
Längd/ bredd/ höjd: 4 085 mm (inkl. spoiler) / 1 875 mm / ställbar
Spårvidd: Ställbar
Hjulbas: 2 511 mm
Mimimivikt: 1 190 kg
Prestanda
Acceleration: Hemlig
Topphastighet: 201 km/tim