Opel Ampera-e lanseras etappvis i Europa
Eftersom produktionstakten av Ampera-e i en uppstartsfas är begränsad för att succesivt öka, kommer endast en begränsad volym att vara tillgänglig de första månaderna. Därför kommer lanseringen att ske stegvis, initialt med fokus på marknader som redan har en infrastruktur för elbilar eller har visat en stark vilja att satsa på elbilar. Efter att de första bilarna har levererats till Norge i vår följer lansering i Tyskland Nederländerna, Frankrike och Schweiz.
Valet att lägga premiären av Ampera-e i Norge är enkelt att förklara. Norge är utan tvekan den mest mogna marknaden i Europa när det gäller elbilar. De har redan närmare 100 000 elbilar som rullar på gatorna. Anledningen till framgångarna i Norge är incitament såsom borttagen inköpsskatt, momsbefrielse på köp och leasing, låg årlig vägskatt, ingen avgift på tullbelagda vägar och färjor, gratis kommunal parkering, tillgång till bussfiler och 50 procents minskad förmånsskatt. Andelen elbilar av totalt sålda nya bilar har varit den högsta i världen under flera år och uppgick till 22 procent 2015. I några delar av landet har andelen elbilar varit drygt 30 procent.
− Vi visste redan från dag ett att tillgången på Ampera-e skulle vara begränsad under uppstartsfasen i fabriken i Orion, Michigan. Därför tog vi beslutet att lansera bilen stegvis med början i de länder som redan har en infrastruktur och de som har visat att de vill vara ledande när det gäller elbilar. Det har lett till följande lanseringsordning: Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Vi är dock flexibla och kommer att kunna lägga till länder eller ändra ordningen med kort varsel om något land till exempel skulle bli extra attraktivt tack vare ändrade incitament för elbilar. Produktionstakten kommer succesivt att öka och vårt mål är att ha tillräcklig kapacitet 2018 för att kunna erbjuda hyggliga volymer i de flesta Europeiska länder, säger Peter Christian Küspert, Opel Group Vice President Sales & Aftersales
Opel Ampera-e omdefinierar elektromobilitet med sin räckvidd på mer än 500 km vilket är minst 100 km längre än närmaste konkurrent i segmentet, som rullar på vägarna idag. Räckvidden vid blandad körning enligt WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) är beräknad till mer än 380 km. Naturligtvis varierar räckvidden vid vardaglig användning och beror på hur föraren kör och externa faktorer såsom yttertemperatur och terräng.
När kunderna behöver ladda bilen på vägen kan de ”fylla på” runt 150 kilometers räckvidd på ca 30 minuter vid en snabbladdningsstation med en laddare på 50kW DC (genomsnittligt värde baserat på preliminära NECD tester).