23948sdkhjf

Citroën är tillbaka i Rally-VM med nya C3 WRC

Citroën har tagit fram en helt ny bil inför rallysäsongen 2017. Reglerna är ändrade och tillåter nu mer effekt vilket garanterar spännande rallyn i hård konkurrens. Säsongen omfattar 13 tävlingar och Citroën har just utsett de förare som ska köra för teamet i år. Målsättningen för teamet är att ta vinster 2017 och att vinna VM 2018. Citroën C3 WRC gör sin debut den 19-22 januari i Monte Carlo-rallyt men kan därefter ses fara fram i de svenska skogarna under Rally Sweden.

Det nya förarteamet: Kris Meeke, född 1979 på Nordirland. Första WRC-tävling 2002 i Wales.
Craig Breen född 1990 på Irland. Första WRC-tävling 2009 i Portugal.
Stéphane Lefebvre, född 1992 i Frankrike. Första WRC-tävling 2013 i Frankrike.
Shejk Khalid Al Qassimi, född 1972 i Abu Dhabi. Första WRC-tävling 2004 i Grekland.

Erfarenheterna från WTCC-racingen med C-Elysée har använts vid framtagningen av den nya turbomotorn på 1600 cc. Effektökningen beror huvudsakligen på att man tillåtits öka diametern på strypbrickan i insuget från 33 till 36 mm. Effekten har därigenom ökat med 20 % till 380 hk men då laddtrycket fortfarande är begränsat till 2,5 bar är vridmomentet detsamma, cirka 400 Nm. Tillförlitlighet är viktig i rally och endast tre motorer per bil och säsong är tillåtna. Detta har motorn redan visat sig klara vid WTCC-tävlingarna där belastningen är minst lika stor.

Standardmodellens kaross har anpassats för den stora bakvingen, skyddsburen och kardantunneln. De bakre dörrarna har tagits bort och interiören har anpassats för förarnas platskrav, viktfördelning och för den passiva säkerheten. Bilen har blivit 55 mm bredare och ger utrymme för fler aerodynamiska hjälpmedel. Fyrhjulsdrivningen har ändrats så att det går styra drivkraften olika till fram- och bakaxel vilket påverkar styregenskaperna och väggreppet.
Tekniska data

Motor: Citroën Racing GRE 2017. 1,6 liter turbo

Max effekt: 380 hk vid 6000 rpm

Max vridmoment: 400 Nm vid 4500 rpm

Litereffekt: 237 hk/liter

Ventilsystem: Fyra ventiler per cylinder drivs av två kuggdrivna kamaxlar

Bränslesystem: Direktinsprutning med system från Magneti Marelli

Drivning: Fyrhjulsdrift med hydrauliskt manövrerad mellandifferential

Växellåda: Sexväxlad sekventiell

Differentialer: Fram och bak mekaniska diffspärrar

Bromsar: Fram: Ventilerade skivor 370 mm (asfalt) 300 mm (grus). Vattenkylda bromsok (asfalt) Bak: Ventilerade skivor 330 mm (asfalt) 300 mm (grus)

Hjul: Asfalt 8x18 tum. Grus och snö 7x15 tum

Längd/bredd/hjulbas: 4128/1875/2540 mm

Vikt: 1190 kg (minimum)/1350 kg med besättning

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093